Valtaosa Päijät-Hämeen aluevaaliehdokkaista patistaisi asukkaita käyttämään enemmän digiklinikkaa

Vaalikoneeseen vastanneista ehdokkaista 70 prosenttia katsoo, että päijäthämäläisiä pitää ohjata nykyistä voimakkaammin digivastaanoton käyttöön.

Digiklinikkasovellu puhelimen näytöllä.
Digiklinikalla hoidettiin vuonna 2024 Päijät-Hämeessä 100 000 käyntiä. Kuva: Juha-Petri Koponen / Yle

Suurin osa Päijät-Hämeen aluevaaliehdokkaista katsoo, että asukkaita pitäisi patistaa käyttämään enemmän digiklinikkaa.

Ylen vaalikoneessa on väite, jonka mukaan asukkaita pitää ohjata voimakkaammin digiklinikan käyttöön. Sen kanssa jokseenkin samaa mieltä on 55 prosenttia ja täysin samaa mieltä 15 prosenttia vaalikoneeseen vastanneista ehdokkaista.

Näin Päijät-Hämeen hyvinvointialueen ehdokkaat vastaavat puolueen mukaan. Graafi joka näyttää miten vastaukset jakaantuvatLähde: Ylen vaalikone

Jokseenkin tai täysin samaa mieltä olevia on runsaasti muun muassa kokoomuksen ja vihreiden ehdokkaissa. Esimerkiksi vasemmistoliiton ehdokkaista noin puolet on jokseenkin tai täysin eri mieltä asukkaiden ohjaamisesta voimakkaammin digiklinikan käyttöön.

Voit tutustua tarkemmin ehdokkaiden näkemyksiin Ylen aluevaalikoneessa. Tiedot tähän uutiseen on poimittu vaalikoneesta maanantaina 17. maaliskuuta.