Tätä MM-koettelemusta Norjan hiihtäjä ei unohda – uskalsi katsoa videolta vain pieniä pätkiä: ”Se riitti”

Kristin Austgulen Fosnäs muistaa hyvin Trondheimin MM-kisojen naisten viestin. Hän ei kuitenkaan halua katsoa kilpailua.

Kristin Fosnäsiä lohdutetaan maalissa.
Kristin Fosnäsiä lohdutettiin maalissa. Kuva: Getty Images

Trondheimin MM-kisoissa Norja pääsi naisten viestin ankkuriosuudelle 37,2 sekunnin johtoasemassa. Konkarihiihtäjät Heidi Weng, 33, Astrid Öyre Slind, 37, ja Therese Johaug, 37, olivat pedanneet 24-vuotiaalle Kristin Austgulen Fosnäsille mainion paikan viimeiselle osuudelle.

Sprinttitykki Jonna Sundling sai kuitenkin Fosnäsin kiinni pari kilometriä ennen maalia ja kiri loppusuoralla voiton Ruotsille.

Ruotsi voitti naisten MM-viestin.

Fosnäs kertoi norjalaiselle VG-lehdelle katsoneensa kisasta jälkikäteen vain pikkupätkiä.

– Ja se riitti. Ehkä joku päivä olen valmis siihen. Mutta en ole ajatellut tehdä sitä… En tiedä, auttaako se minua paljoakaan.

Fosnäsin mukaan hänellä on vielä liikaa tunteita kyseisestä viestistä. Mitä enemmän aikaa kuluu, sitä paremmalta hänestä kuitenkin tuntuu. Hänen mielestään itse viesti oli hieno kokemus, jota hän muistelee loppuikänsä – tuloksesta huolimatta.

Fosnäsin mukaan monet haluavat jutella hänen kanssaan viestistä, ja vaikka hän on yrittänyt vastata utelijoille, hän ei oikeasti haluaisi puhua siitä. Fosnäs on ollut yllättynyt siitä, miten häneen on suhtauduttu.

– Muutama ”vihaaja” on ollut, mutta yllättävän paljon on ollut positiivisia reaktioita, hän kertoi.

Fosnäs myönsi, että hänen hermonsa olivat koetuksella ennen kilpailua. Hän oli iloinen, että hänellä oli oma huone käytössään.

– Koska se oli sellainen versio itsestäni, jota minun ei tarvitse nähdä enää uudelleen. Oli paljon itkua ja hermoromahduksia. Unta oli vähän. En halua niitä 24 tuntia enää takaisin, hän sanoi ja kertoi oppineensa vaikeasta tilanteesta jotain.

– Ei auta hermoilla. Ja riippumatta siitä, millaisia haasteita kohtaan jatkossa, olen vahvempi. En usko, että joudun koskaan kohtaamaan näin suurta haastetta, ainakaan suksilla.