Kannus on saavuttanut ensimmäisenä pohjalaiskuntana kasvihuonekaasupäästöjen nollatason. Tämä selviää Hiilineutraalisuomi.fi-sivuston Hinku-laskelmista.
Tulokseen siivittivät etenkin päästöhyvitykset.
Nollatason saavutti vuonna 2023 myös Kristiinankaupunki.
Vuonna 2023 Kannuksen kokonaispäästöt olivat 30 prosenttia pienemmät kuin vuonna 2005. Eniten päästöt ovat vähentyneet kaukolämmön tuotannossa ja liikenteessä.
Myös sähkö- ja öljylämmityksen sekä kulutussähkön päästöt ovat laskeneet 18 vuoden takaiseen verrattuna.
Kokonaispäästöt ovat vähentyneet eniten uusiutuvasta energiantuotannosta eli tuuli- ja aurinkovoimaloista saatavien päästöhyvitysten avulla.
Kannus toteaa tiedotteessaan, että myös tulevaisuus näyttää lähialueella positiiviselta. Nivalaan, Kannukseen ja Kaustiselle on suunnitteilla lähivuosina teollisen kokoluokan biokaasulaitoksia.
Niiden on ajateltu poistavan valtaosan alkutuotannon hiilijalanjäljestä ja vaikuttavan päästölaskentaan merkittävästi.