Yle Lapin vaalikiertueella Kolarissa ja Sodankylässä kuntalaiset harmittelivat usein kunnan kahtiajakautuneisuutta matkailun ja muiden elinkeinojen pohjalta.
Samoin esillä oli asuntopula, johon kunnilta haluttiin suurempaa panostusta.
Samat puheenaiheet nousivat voimakkaasti esille myös Pelkosenniemellä torstaina.
Esimerkiksi Pelkosenniemellä syntynyt ja siellä osan vuotta edelleen asuva Eeva-Kaisa Lehtiö pitää kunnan toimintaa liian Pyhätunturi -painotteisena.
– Se on huono siinä mielessä, että kirkonkylä on kuntakeskus. Oli hyvä, kun koulu rakennettiin tuohon.
Matti Hulkko taas on päinvastaista mieltä. Hulkon mukaan uusia työpaikkoja saadaan nimenomaan Pyhätunturista.
– Matkailu vetää. Meillä on siellä tilaa.
Kahtiajako näkyy muun muassa siten, että valtuustossakin on paljon riitelyä, sanoo Tarja Kenttämaa. Kenttämaa epäilee, että riitelijöiden tilalle tuskin saadaan uusia kasvoja.
– Pitäisihän valtuustoon saada uusia ihmisiä, mutta ei kukaan halua siihen alkaa. Se on sen verran haastavaa hommaa.
Asuntopula vaivaa myös Pelkosenniemellä
Kenttämaa haluaisi kuntaan myös lisää asuntoja, jotta sitten saadaan lisää työntekijöitä esimerkiksi palvelutalolle, missä hän on töissä vielä eläkeläisenä.
– Että saisi vakituiset työntekijät sinne ja heille asuntoja. Ei ole peruskorjattu eikä rakennettu asuntoja.
Lisäksi Kenttämaa kaipaa kirkonkylään pankkiautomaattia. Tällä hetkellä automaatin puute haittaa muun muassa kaupankäyntiä tapahtumien aikaan, kun kaupat eivät uskalla pitää runsaita käteismääriä kassoissaan.
Nuorilla on asiat hyvin – ja harrastuspaikkoja löytyy
Kaikki palaute ei kuitenkaan ollut negatiivista. Esimerkiksi Petri Kiviniemi korostaa sitä, että Pelkosenniemellä tarjotaan hyvin mahdollisuuksia lapsille ja nuorille toimia.
– Täällä on nuorisotilat ja liikuntaan satsataan, että on erilaisia toiminnallisia liikuntatiloja ja ohjattuja ryhmiä. Ja seuroja tuetaan niin, että ne pääsevät käyttämään tiloja.
Kiviniemi toivoo, että Pelkosenniemeltä löytyisi enemmän työpaikkoja ja asuntoja nimenomaan lapsiperheille.
– Haluaisin, että kirkonkylällä ja Pyhällä ja kylillä kunnostettaisiin asuntoja, myös vuokra-asuntoja. Kaikilla ei ole varaa ostaa asuntoa.
Kunnanjohtaja lupaa uusia asuntoja
Vasta kuukauden virassaan toiminut Pelkosenniemen kunnanjohtaja Mikko Merikanto tunnistaa kunnan asuntopulan ja lupaa siihen parannusta.
Merikannon mukaan kohta valittava valtuusto joutuu pohtimaan asuntopulan lisäksi myös sitä, miten saadaan kunta houkuttelevammaksi yrityksille ja kehitetään matkailua ympärivuotiseksi.
– Tietynlaisten teemakuukausien kautta se voisi olla mahdollista – olivat ne sitten vaikka kulttuuri tai ruska tai revontulet. Meidän tulee tukea myös brändien kehittelyssä niitä yrityksiä, jotka olisivat tulossa tänne.
Kovin suuria rahamääriä kunnalla ei kuitenkaan ole tällaiseen toimintaan, sillä Pelkosenniemi on juuri investoinut isosti uusvanhaan kunnantaloon sekä uusiin päiväkoteihin ja kouluun.
Tulevien vuosien toimintakuluja joudutaan Merikannon mukaan pitämään tiukassa kurissa.