Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.
Keski-Pohjanmaan aluevaltuustossa on ainakin yksi edustaja jokaisesta maakunnan kunnasta. Sama tilanne oli edellistenkin aluevaalien jälkeen.
Kokkola saa valtuustoon 41 edustajaa eli saman verran kuin viimeksi.
Ainoa muutos on se, että tällä kertaa Kannuksella on viisi paikkaa ja Vetelillä neljä, kun edellisvaaleissa voimasuhteet olivat toisin päin.
Muiden kuntien paikkamäärä pysyy vuoden 2022 vaaleihin verrattuna samana. Kaustinen saa kolme paikkaa, Perho ja Toholampi kaksi sekä Halsua ja Lestijärvi kumpikin yhden paikan.
Useimmissa kunnissa uusia kasvoja
Aluevaltuuston 59 edustajasta liki puolet vaihtuu.
Ainoastaan Lestijärven ja Perhon edustajat pysyvät samoina. Lestijärven ainoana edustajana jatkaa keskustan Marja Tiala. Perhosta keskustan Pasi Kanniainen ja Tapio Peltokangas jatkavat.
Toholammin toinen valtuutettu vaihtuu: SDP:n Ulla-Riitta Harju jatkaa, mutta Mika Lintilän tilalle on valittu keskustan Ville Hirvikoski.
Halsuan valtuutettu on myös uusi, hän on kristillisten Marko Malvisto. Edelliskaudella valtuustossa ollut keskustan Timo Pärkkä on varalla.
Vetelistä valittiin tällä kertaa viiden sijasta neljä valtuutettua. Aiemmista jatkaa keskustan Tuija Leivo-Rintakorpi. Sen sijaan uusia ovat keskustan Hannu Haukilahti ja Hannes Torppa sekä Perussuomalaisten Petteri Palosaari.
Kaustiselta on aluevaltuustossa edelleen kolme edustajaa, mutta heistä kaksi on uusia. Keskustan Kai-Eerik Känsälä jatkaa, uusia ovat keskustan Jouni Koskinen ja Perussuomalaisten Tina Sulkakoski.
Kannuksesta valittujen valtuutettuja on nyt viisi. Joukossa on kaksi uutta: keskustan Sanna-Kaisa Göös ja SDP:n Ari Huuki. Jatkajia ovat keskustan Asko Syrjälä, Piia Rautiola ja Anja Törmä. Edelliskaudella valtuustossa istunut keskustan Erkki Huuki on varalla.
Kokkolassa myös henkilövaihdoksia
Kokkolasta valituista 41 aluevaltuutetusta noin kolmasosa eli 14 on uutta.
Eniten uusia valtuutettuja, viisi, on SDP:llä. He ovat Matti Kaivosoja, Miia Pöppönen, Sofia Behluli, Risto Koljonen ja Linda Boberg-Santala.
Kokoomuksen kolme uutta valtuutettua ovat Patrik Friis, Jukka Ylikarjula ja Jonas Heinola.
Perussuomalaisten uudet valtuutetut ovat Ulpu Keränen ja Minna Koskela. Nykyisessä valtuustossa istuvat Matti Kalliokoski ja Ville Leppälä ovat varalla.
Vasemmistoliiton edustajista ensimmäistä kertaa aluevaltuustossa istuvat Pia Leinonen ja Anette Johansson. Myös Sirpa Orjala edustaa Vasemmistoliittoa ensimmäistä kertaa, hän on istunut valtuustossa aiemmin SDP:n riveissä.
Keskustalla on yksi uusi valtuutettu, Merja Kivelä. Aiemmin valtuustossa istuneet Toni Korkiala ja Reino Herlevi ovat varalla.
Vihreiden uusi ja ainoa edustaja on Mari Pitkänen. Vihreiden Faisa Egge on varalla.