Äänikuningas Tapani Kiminkinen ei tähtää aluehallituksen puheenjohtajaksi – ”Se vaatii kokemusta, jota minulla ei ole”

Keski-Suomen aluevaaleissa hurjat yli 6 200 kerännyt maalaislääkärinä tunnettu Tapani Kiminkinen (kesk.) on toivonut pääsevänsä hyvinvointialueen hallituksen jäseneksi.

Tapani Kiminkinen ja Petri Honkonen istuvat vierekkäin pöydässä, Kiminkisellä kädessä kännykkä.
Suuri äänimäärä tuli Tapani Kiminkiselle (vas.) yllätyksenä keskustan vaalivalvojaisissa sunnuntaina. Äänimäärää ihmettelee myös kansanedustaja Petri Honkonen (oik.). Kuva: Simo Pitkänen / Yle

Aluevaaleissa Keski-Suomen hyvinvointialueen äänikuninkaaksi noussut keskustan Tapani Kiminkinen ei suuresta äänimäärästä huolimatta havittele puheenjohtajan paikkaa aluevaltuustosta tai -hallituksesta.

Maalaislääkärinä tunnettu Kiminkinen toivoo kuitenkin aluehallituksesta rivijäsenen paikkaa.

– Nämä puheenjohtajan paikat ovat hyvin vaativia, ja vaativat monenlaista yhteiskunnallista ja poliittista kokemusta, jota minulla ei tietenkään ole, sanoo Kiminkinen.

Hän ei ole aiemmin ollut ehdolla poliittisissa vaaleissa eikä ole ollut luottamustehtävissä kunnassa tai hyvinvointialueella.

– Puheenjohtajuus olisi hyvin aikaa vievääkin, minulla on yhä työ ja keikat ja kaikenlaiset hommat, perustelee 70-vuotias äänikuningas.

– En ole sitä tavoittelemassa lainkaan, ihan olen tyytyväinen jos voisin toivoa sitä aluehallituksen jäsenyyttä.

Ei tähtää muihin vaaleihin

Kiminkisen äänimäärä oli huomattavan suuri, valtakunnallisesti hän keräsi viidenneksi eniten ääniä aluevaaleissa.

Äänimäärän perusteella keskusta toivonee Kiminkisen jatkavan poliittista uraansa muissakin vaaleissa.

Hän kuitenkin kiistää täysin suunnittelevansa ehdokkuutta eduskuntavaaleissa tai muissa vaaleissa.

– Keskityn tähän tehtävään täysin enkä tähtää muihin vaaleihin, maalaislääkäri toteaa.

Videolla Tapani Kiminkinen kuulee ennakkoäänimääränsä keskustan kansanedustaja Petri Honkoselta vaalivalvojaisissa Saarijärvellä.