Pitkäperjantai oli Porissa SDP:lle ja vasemmistoliitolle uskonnollisen teeman mukainen, täynnä kärsimystä ja murhetta: Porvaripuolueet ja vihreät ilmoittivat perjantaiaamuna päässeensä yöllä sopuun teknisestä vaaliliitosta.
Kokoomuksen, keskustan, vihreiden ja perussuomalaisten liitto tarkoittaa, että nämä puolueet saavat vasemmistoa paremmat asemat, kun paikkoja aletaan jakaa Porin kaupunginhallitukseen ja lautakuntiin. Neljällä puolueella on valtuustossa niukka enemmistö.
SDP voitti kuntavaalit Porissa ylivoimaisesti 31,5 prosentin kannatuksella. Puolueen kunnallisjärjestön puheenjohtaja Neea Kähkönen on hyvin pettynyt erityisesti kokoomukseen.
– Neuvottelut piti aloittaa pääsiäisen jälkeen. Tämä tuli täysin puskista: selän takana on suhmuroitu.
Kokoomus korostaa reiluutta
Kokoomuksen kunnallisjärjestön puheenjohtaja Viliina Välimäki perusteli liittoumaa sillä, että porvarit ja vihreät haluavat edistää reilua paikanjakoa.
Välimäki muistutti vuoden 2017 kuntavaalien jälkeisestä tilanteesta, jolloin muut puolueet jättivät SDP:n johdolla kokoomuksen nuolemaan näppejään paikanjaossa. Kokoomus asemoitui koko vaalikauden ajaksi Porissa oppositioasemaan, mikä vaikeutti yhteistyötä valtuustossa.
Demareissa kokoomusväite herättää kummastusta. Neea Kähkönen sanoo, että SDP:n tavoitteena on ollut oikeudenmukainen paikanjako.
– Meillä ei ollut tarkoitus lähteä rohmuamaan paikkoja. Vanhoihin viittaaminen kertoo, että kauna näyttää olevan vahva, SDP:n Kähkönen sanoo.
Vasemmistoliitto pitää petoksena
Vasemmistoliiton kunnallisjärjestön puheenjohtaja Jarno Valtonen on vielä Kähköstäkin tiukkasanaisempi.
– Tämä on hyvänen aika petos! Tämä tuli täytenä yllätyksenä, Valtonen sanoo.
Vasemmistoliitto piti selvänä, että neuvotteluihin lähdetään SDP:n johdolla. Hän arvioi, että tekninen vaaliliitto vaikuttaa alkavan vaalikauden yhteistyökuvioihin valtuustossa.
– Asetelma on selkeä. Naamiot on riisuttu, ja tiedämme, kuka seisoo kenenkin joukoissa, Valtonen viittaa erityisesti vihreisiin.
Yle ei tavoittanut vihreiden valtuustoryhmää johtanutta Laura Pullista kommentoimaan asiaa. Eilisessä Facebook-päivityksessään Porin seudun vihreät korostaa, että kyse on puolueen näkökulmasta pelkästään teknisestä vaaliliitosta.
– Ei ole kyse siitä, että puolueet olisivat samaa mieltä asiakysymyksissä. Tekninen vaaliliitto koskee vain luottamuspaikkojen jakoa, eikä siinä olla sitouduttu tekemään muuta yhteistyötä tulevana vaalikautena, vihreät kirjoittaa.
Vaaliliitto on herättänyt runsaasti keskustelua Porin poliittisissa piireissä. Lounais-Suomen Demarinuoret katsoo omassa kannanotossaan, että kyse on vaalituloksen halveksimisesta.
– Yleensä vaaliliitot tehdään ennen vaaleja sellaisten puolueiden kesken, joilta löytyy samanmielisyyksiä. Tuskin kukaan vihreitä äänestänyt olisi halunnut tukea perussuomalaisia omalla äänellään, tai kukaan keskustaa äänestänyt olisi halunnut omalla äänellään edistää vihreiden politiikkaa, kannanotossa todetaan.
SDP: Kaupunginhallituksen johto kokoomukselle
Porvarien ja vihreiden tekninen vaaliliitto tarkoittaa sitä, että SDP ja vasemmistoliitto solmivat mitä todennäköisimmin oman teknisen vaaliliiton. Mukana keskusteluissa on myös pieni kristillisdemokraattien valtuustoryhmä. Tästä huolimatta porvarivihreä liittouma on nyt paikkajaossa suurin.
SDP:n Kähkönen katsoo, että uusi asetelma vaatii kokoomusta ottamaan kaupunginhallituksen puheenjohtajan paikan.
– Toivon, että sieltä löytyy kyvykästä porukkaa. He ovat halunneet luoda porvarienemmistön, joten vastuunkantoa pitää löytyä.
Päättyvällä valtuustokaudella kaupunginhallitusta johti Arja Laulainen (sd.). Kokoomuksen kansanedustaja Mari Kaunistola oli valtuuston puheenjohtaja.