Talvi yllätti autoilijat Pohjanmaalla: lumisadetta ja jäätyneitä tienpintoja

Tie 749 Luodon ja Pietarsaaren välillä oli poikki kahden henkilöauton nokkakolarin takia noin tunnin ajan.

Kuvakaappaus Traficomin kelikamerasta. Tiellä on jäistä sohjoa ja maisema on luminen.
Traficomin kelikameran kuva valtatieltä 8 Pedersören Lepplaxista kello kuuden jälkeen. Kuva: Traficom

Yöllä satanut lumi ja jäätyneet tienpinnat ovat vaikeuttaneet liikennettä pohjalaismaakunnissa perjantaiaamuna.

Lunta on satanut melko kapeana rintamana ulottuen länsirannikolta sisämaahan. Kauhavan sääasemalla lumensyvyys oli aamulla neljä senttiä, kertoo Ilmatieteenlaitoksen päivystävä meteorologi Jari Tuovinen.

– Tutkan sadekertymäarvion mukaan sankimman sateen alue on ollut Kauhavan pohjoispuolella, Kokkolasta parikymmentä kilometriä etelää.

Rintama on kulkenut sieltä kohti Lapuaa, Kuortanetta ja Alavutta.

Luodossa nokkakolari

Luodossa tapahtui perjantaiaamuna kahden henkilöauton nokkakolari ennen kello seitsemää.

Autoissa oli yhteensä kolme ihmistä, heidät vietiin sairaalaan jatkotutkimuksiin.

Onnettomuus tapahtui Luodon keskustasta hieman Pietarsaareen päin.

Tie 749 oli suljettu liikenteeltä noin tunnin ajan.

Lähistöllä sattui myös ojaanajo aamulla.

Ajokeli on aamulla huono pohjalaismaakunnissa, joten etenkin kesärenkailla ajavien on syytä olla erittäin varovaisia.

Tuttu sää keväisin

Fintrafficin tieliikennekeskuksen kelikameroista näkyy, että pohjalaismaakunnissa tienpinnat ovat aamun aikana olleet paljaita, ja toisin paikoin kuivia, toisin taas märkiä.

Lunta on tullut enemmän varsinkin Etelä-Pohjanmaalla.

Esimerkiksi Keski-Pohjanmaalla on ollut hiukan keväisempi tilanne, sillä siellä maa ei ole ollut yhtä valkoisena.

Liikenneoperaattori Theresia Lumento Turun tieliikennekeskuksesta analysoi, että ajokeli ei ole ollut vaikea.

– Toki paikoin voi olla mustaa jäätä, jos tienpinta on märkä ja sen lämpötila on nollan tienoilla.

Varhain aamulla tienpinta on ollut jäässä pohjalaismaakuntien pohjoisosissa. Silloin tiellä on voinut olla mustaa jäätä.

Lumento ennakoi, että aamun mittaan keliolosuhteet paranevat varsinkin, jos aurinko paistaa ja tienpinta on paljas.

Aamuinen lumisade huhtikuussa ei tieliikennepäivystäjälle ole kummajainen.

– No eihän se tavaton tilanne ole Suomen keväässä. Pitää varautua lumisateisiin. Jopa vappuna on satanut lunta. Jos kesärenkaat ovat alla, niin kannattaa olla varovainen ja muistaa pitää turvavälit.

Hansikoitu käsi pitelee mittanauhaa, jossa näkyy, että lumen syvyys on 17 senttiä.
Pedersören Edsevössä Teijo Parttimaan pihalla lunta oli satanut torstain ja perjantain välisenä yönä vajaat 20 senttiä. Kuva: Teijo Parttimaa
Iso kerros lunta pihamaalla ja auton päällä.
Pedersöressä kadut olivat aamulla talvisen lumiset, mutta isot tiet ainoastaan märät. Kuva on Teijo Parttimaan pihasta Edsevöstä. Hänen mukaansa keli oli aamulla sen verran talvinen, että lumiaurat olivat liikkeellä kasitiellä Kruunupyyssä. Kuva: Teijo Parttimaa