Tekniset vaaliliitot jakavat mielipiteitä – demokratian edistäjiä vai vaalituloksen vääristäjiä?

Kokenut vasemmistopoliitikko perustelee Pohjanmaalla tehtyä vaaliliittoa vallan jakamisella. Asiantuntijan mukaan vaalien jälkeen solmitut liitot eivät ole reiluja äänestäjiä kohtaan.

vaalien ääniä lasketaan.
Jos puolueen äänimäärä jäi vaaleissa vähäiseksi, luottamushenkilöiden paikkajaossa asemiaan voi kohentaa teknisellä vaaliliitolla. Kuva: Jarkko Heikkinen / Yle

Pohjanmaan uuden aluevaltuuston neljä pienintä puoluetta ovat solmineet teknisen vaaliliiton. Yhteenliittymään kuuluvat vasemmistoliitto, perussuomalaiset, vihreät ja keskusta.

Pohjanmaan aluevaltuustossa on 59 paikkaa, joista nyt syntyneellä vaaliliitolla on kahdeksan paikkaa.

Ruotsalainen kansanpuolue (RKP) on aluevaltuuston selvä ykköspuolue, mutta se menetti neljä paikkaa ja ehdottoman enemmistön aluevaltuustossa.

Pienpuolueet tavoittelevat yhteenliittymällä paikkaa Pohjanmaan aluehallituksesta sekä jaostoista ja lautakunnista, selvittää vasemmistoliiton paikkaneuvottelija Harri Moisio.

Moisio perustelee teknistä liittoa demokratian toteutumisella.

– Iät ajat on tehty erilaisia liittoutumia, joilla on varmistettu, että luottamuselimiin saadaan vaikuttajia mahdollisimman monelta suunnalta. Valtaa jaetaan laajemmalle joukolle.

”En pidä hyvänä tapana”, sanoo asiantuntija

Kuntaliitolla ei ole virallista kantaa vaalien jälkeen solmittuihin teknisiin liittoihin, mutta liiton tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblomin oma kanta on selvä.

– Minulla on ymmärrystä vaaliliitoille, jos ne solmitaan ennen vaaleja. Silloin äänestäjä tietää, millaiselle ryhmittymälle hän antaa äänensä.

Vaalien jälkeiset tekniset liitot tutkija tyrmää.

– En pidä hyvänä tapana, jos liitto solmitaan vaalituloksen jälkeen. Se ei ole reilua äänestäjän kannalta.

Pekola-Sjöblom huomauttaa, että teknisiä vaaliliittoja on tehty kautta aikojen. Kuntaliitolla ei ole tietoa siitä, ovatko ne yleistymään vai vähenemään päin.

– Meidän pitäisi kaikilla mahdollisilla tavoilla vahvistaa äänestäjien luottamusta puolueisiin ja edistykselliseen demokratiaan.

Tekninen liitto ei miellytä vaalivoittajaakaan

Pohjanmaan naapurissa Etelä-Pohjanmaalla vaalien jälkeinen tilanne on naapurimaakuntaa rauhallisempi. Hyvinvointialueen paikat jaettaneen ilman vaalien jälkeisiä yhteenliittymiä.

Etelä-Pohjanmaalla keskusta on tulevan aluevaltuuston suurin puolue. Maakunnan kunnissakin paikkajaosta neuvotellaan keskustan johdolla, sillä keskusta on suurin puolue jokaisessa eteläpohjalaisessa kunnassa.

Tekniset vaaliliitot eivät ole vaalivoittajankaan mieleen.

Keskustan Etelä-Pohjanmaan piirin puheenjohtaja Sari Palmu olisi valmis jatkossa kieltämään vaalien jälkeiset liitot. Näin on Palmun mukaan sovittu Keski-Pohjanmaalla. Palmun johtama keskustapiiri toimii Etelä-Pohjanmaan lisäksi myös Pohjanmaalla, Keski-Pohjanmaalla on omansa.

Palmu sanoo, että tekninen vaaliliitto vääristää aina vaalitulosta. Jos pienen kannatuksen saaneet puolueet liittoutuvat, ne voivat saada muutaman paikan enemmän kuin yksinään.

– Jos isompi lähtee ryhmään mukaan, sillä voidaan muuttaa radikaalisti vaalitulosta.

Aivan ilman vaalien jälkeisiä yhteenliittymiä ei päästä Etelä-Pohjanmaallakaan. Kunnissa on liikehdintää. Esimerkiksisi Kauhajoella sosiaalidemokraatit ja vihreät pyrkivät parantamaan asemiaan teknisellä vaaliliitolla.