Kaivosveron uusin korotus saattaa koitua kalliiksi Terrafamelle, mutta hyödyttää sen kotikuntia Sotkamoa ja Kajaania

Kuntien saama kaivosverotulo voi noin kaksinkertaistua, jos hallitus saa toteutettua ilmoittamansa kaivosveron kiristyksen. Veron määrä kuitenkin vaihtelee louhinnan mukaan.

Kuorma-auton kyydissä on suuria mustia kiviä, kun se peruuttaa talvella kaivosalueella.
Kaivos suorittaa kaivosmineraaliveron kaikista rikastukseen toimitetuista metallimalmeista. Kuvan auto kuljettaa malmia ensimmäisen vaiheen murskaukseen Terrafamen kaivoksella. Kuva: Ville Kinnunen / Yle

Sotkamossa toimiva valtion erityisyhtiö Terrafame voi joutua maksamaan reippaasti lisää kaivosveroa, jos hallituksen ilmoittama kaivosveron kiristys toteutuu.

Terrafamen toimitusjohtaja Seppo Voutilainen sanoo, ettei veronkorotuksen tarkkoja kustannuksia vielä tiedä, mutta korotus saattaa alentaa Terrafamen vuositulosta jopa kymmenellä miljoonalla eurolla.

– Myös kaivosten sähköveron nousun vaikutus on meille miljoonaluokkaa. Molemmat tietenkin heikentävät sekä Terrafamen että Suomen asemaa merkittävästi kilpailijamaihin verrattuna, sanoi Voutilainen yhtiön taloustilaisuudessa 25. huhtikuuta.

Terrafamen talousjohtaja Ville Sirviö kuvailee veronkorotuksen vaikuttavan erittäin negatiivisesti Terrafamen kannattavuuteen.

Sotkamon kunnalle kaivosveron korotus voisi toteutuessaan tarkoittaa kunnan saaman verotulon kaksinkertaistumista, arvioi kunnanjohtaja Mika Kilpeläinen.

Sotkamo saa viime vuodelta kaivosverotuloa 4 886 546 euroa, joten kiristetyn veron aikana tuotto voisi Sotkamolle olla kymmenen miljoonaa euroa.

Tuplaantumisen arvion varaan ei voi kuitenkaan laskea mitään, sillä tuotto vaihtelee.

– Kaivosvero perustuu louhitun malmin määrään, mikä voi vaihdella reilusti kaivoksilla vuosittain. Se on varmasti hyvä lisätulo, mutta sen varaan ei voi kunnan taloutta perustaa, muistuttaa Kilpeläinen.

Myös Kajaanin kaupunki saa kaivosverotuloa Terrafamelta, sillä Sotkamon ja Kajaanin raja kulkee Terrafamen tehdasalueen halki.

Kajaani saa viime vuodelta kaivosverotuloa 1 020 046 euroa, joten tuotto voisi kaksinkertaistuessaan olla pari miljoonaa euroa vuodessa.

Sotkamo haluaisi tuoton kokonaan kunnille

Sotkamon kunnanjohtaja Mika Kilpeläinen haluaisi, että kaivosveron tuotto tulisi kunnille kokonaan. Nyt kunta saa 60 prosenttia ja valtio 40.

Jos jakoa ei saa muutettua, hän haluaa, että valtio antaisi 40 prosentista valtaosan kaivoksen vaikutuspiirissä oleville alueille.

Kaivokset tarvitsevat maanteitä, rautateitä ja satamia, joten valtion pitäisi käyttää saamansa kaivosveron osa niiden ylläpitämiseen, sanoo Kilpeläinen.

Katso alta video Terrafamen Sotkamon kaivokselta. Haastattelussa on Terrafamen entinen toimitusjohtaja Joni Lukkaroinen.

Video: Rami Moilanen / Yle, Ville Kinnunen / Yle