Savonlinnassa keskeisillä paikoilla sijaitsevat ravintolat saavat uuden elämän.
Alkuvuonna tilanne näytti hankalta, kun paikallinen Waahto Group -konserni ilmoitti hakevansa yhtiöitään konkurssiin. Kaupunkialueella oli muutama ravintola, joka sulki ovensa. Myös yökerho suljettiin uudenvuodenjuhlien jälkeen.
Ravintolat keräsivät pölyä talven ajan, kunnes kylpylähotelli Järvisydämen toimitusjohtajan Markus Heiskasen perustama yhtiö Saimaa restaurants hankki ravintolat itselleen.
Suljetut ravintolat ovat saaneet uuden elämän yksi kerrallaan. Maaliskuussa avattiin lounasravintola Pääskylahdessa ja huhtikuussa yökerho sekä terassiravintola torin lähettyvillä. Vappuaattona on pitsaravintolan vuoro torisillan toisella puolella.
Saimaa restaurantsin ravintoloiden avausta on operoinut ravintolatoimenjohtaja Tuomas Pääkkönen. Hän kertoo, että ravintolat on tärkeä saada kesäksi käyntiin. Syksy- ja talvikausi ovat perinteisesti hiljentäneet oopperakaupungin vilskettä.
– Ollaan tyytyväisiä alkuun. Totta kai se vaatii markkinointipanostuksia, että saadaan uudelleenavaaminen asiakkaiden tietoisuuteen, Pääkkönen kertoo.
Ravintolat palasivat lähes entisellään
Asiakkaille talven aikana tapahtunut omistajanvaihdos ei näy selkeästi. Avatut ravintolat ovat lähes samassa asussa kuin viime vuonna. Esimerkiksi nimet ovat pysyneet entisellään.
Saimaa restaurants on myös palkannut entisiä Waahdon työntekijöitä. Pääkkönen itse työskenteli Waahdolle ravintolatoimenjohtajana.
Hän sanoo, että ensimmäiset muutokset haluttiin tehdä palvelun laatuun. Tiukka aikataulu ei mahdollistanut ravintoloiden perustusten muuttamista.
– Kaikkea ei voi kerralla tehdä. Mennään kesä näin ja katsotaan syksyllä sitten uusiksi.
Jotain uuttakin on tulossa jo tälle kesälle. Saimaa restaurants avaa entisen Waahdon omistaman ravintolan uudistuneena Olavinlinnan lähellä.