Savonlinnassa konkurssissa suljetut ravintolat heräävät horroksestaan – asiakkaalle omistajavaihdos ei juurikaan näy

Uusi ravintolatoimija avaa tutut ravintolat uudelleen Savonlinnassa.

Savonlinnalainen terassiravintola torin vieressä.
Toria vastapäinen terassiravintola avattiin pääsiäisviikolla. Kuva: Sami Ikonen / Yle

Savonlinnassa keskeisillä paikoilla sijaitsevat ravintolat saavat uuden elämän.

Alkuvuonna tilanne näytti hankalta, kun paikallinen Waahto Group -konserni ilmoitti hakevansa yhtiöitään konkurssiin. Kaupunkialueella oli muutama ravintola, joka sulki ovensa. Myös yökerho suljettiin uudenvuodenjuhlien jälkeen.

Ravintolat keräsivät pölyä talven ajan, kunnes kylpylähotelli Järvisydämen toimitusjohtajan Markus Heiskasen perustama yhtiö Saimaa restaurants hankki ravintolat itselleen.

Suljetut ravintolat ovat saaneet uuden elämän yksi kerrallaan. Maaliskuussa avattiin lounasravintola Pääskylahdessa ja huhtikuussa yökerho sekä terassiravintola torin lähettyvillä. Vappuaattona on pitsaravintolan vuoro torisillan toisella puolella.

Saimaa restaurantsin ravintoloiden avausta on operoinut ravintolatoimenjohtaja Tuomas Pääkkönen. Hän kertoo, että ravintolat on tärkeä saada kesäksi käyntiin. Syksy- ja talvikausi ovat perinteisesti hiljentäneet oopperakaupungin vilskettä.

– Ollaan tyytyväisiä alkuun. Totta kai se vaatii markkinointipanostuksia, että saadaan uudelleenavaaminen asiakkaiden tietoisuuteen, Pääkkönen kertoo.

Ravintolat palasivat lähes entisellään

Asiakkaille talven aikana tapahtunut omistajanvaihdos ei näy selkeästi. Avatut ravintolat ovat lähes samassa asussa kuin viime vuonna. Esimerkiksi nimet ovat pysyneet entisellään.

Saimaa restaurants on myös palkannut entisiä Waahdon työntekijöitä. Pääkkönen itse työskenteli Waahdolle ravintolatoimenjohtajana.

Saimaa Restaurants oy:n ravintolatoimenjohtaja Tuomas Pääkkönen ja keittiötoimenjohtaja Petteri Lappalainen.
Saimaa restaurants avasi ensimmäisenä Konewerstaan lounasravintolan ovet. Kuvassa ravintolatoimenjohtaja Tuomas Pääkkönen ja keittiötoimenjohtaja Petteri Lappalainen. Kuva: Sami Ikonen / Yle

Hän sanoo, että ensimmäiset muutokset haluttiin tehdä palvelun laatuun. Tiukka aikataulu ei mahdollistanut ravintoloiden perustusten muuttamista.

– Kaikkea ei voi kerralla tehdä. Mennään kesä näin ja katsotaan syksyllä sitten uusiksi.

Jotain uuttakin on tulossa jo tälle kesälle. Saimaa restaurants avaa entisen Waahdon omistaman ravintolan uudistuneena Olavinlinnan lähellä.