Porin kaupunginhallituksen tuleva puheenjohtaja Mikael Ropo (kok.) linjaa tulevalle valtuustokaudelle selvät tavoitteet: Porin talous on saatava kasvu-uralle, velkaantuminen lopetettava ja kaupungista on tehtävä muuttovoittoinen.
– Muuttovoitto on perusedellytys. Pystymme sillä turvaamaan kasvua ja palveluita. Syntyvyys on pientä ja kuolleisuus korkea. Meillä on merkittävä rooli koko Satakunnan keskuskaupunkina.
Tavoite: talous kuntoon
Ropo luottaa siihen, että tavoite saavutetaan pitämällä huolta kaupungin taloudesta ja houkuttelevuudesta.
– Pyritään siihen, että käännetään talous velkavetoisesta tulovetoiseen talouteen. Silloin pystymme investoimaan riittävästi ja turvaamaan palveluita.
Veronkorotuksiin kaupunginhallituksen uusi puheenjohtaja suhtautuu kielteisesti.
– Ei lähdetä veronkorotusten tielle. Sitä korttia käytettiin kuluvalla valtuustokaudella, ja nyt olemme maksimitasossa.
Pori Energian kaupasta saadut rahat Ropo haluaa käyttää kaupungin sijoitussuunnitelman mukaisesti. Sijoitusten tuottoja voidaan osoittaa investointeihin.
Mihin investoidaan?
Esillä on ollut useita uudisrakentamiskohteita, kuten pääkirjasto ja palloiluhalli. Ropo varoo vielä ottamasta kantaa, mikä investoinneista toteutetaan ensimmäisenä.
– Koetamme löytää puolueiden kesken isoa kokonaiskuvaa, miten investointeja toteutetaan.
Ropo toivoo, että valtuustoryhmät pääsevät mahdollisimman laajana rintamana yksimielisyyteen valtuustosopimuksesta, jossa linjataan alkavan valtuustokauden politiikkaa. Itse hän lupaa hyvää yhteistyötä kaikkiin suuntiin eikä usko, että Porissa puhuttaneista teknisistä vaaliliitoista jää pysyvää kaunaa puolueiden välille.