”Hölmöjä ja lyhytnäköisiä leikkauksia” – Helsinki kritisoi hallituksen päätöstä leikata 35 miljoonaa sote-rahaa

Leikkaus olisi ensi vuonna 15 miljoonaa euroa ja seuraavana vuonna 20 miljoonaa euroa.

HUS laboratorion vastaanottohuoneiden ovia.
Hallituksen mukaan leikkaukset eivät vaaranna Helsingin kaupungin sote-palveluiden järjestämistä. Kuva: Tekla Lilja / Yle

Hallitus esittää 35 miljoonan euron leikkauksia Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitukseen. Leikkaus olisi kertaluonteinen ja ajoittuisi vuosille 2026–2027.

Hallitus antoi vappuaattona eduskunnalle esityksen hyvinvointialueiden rahoituslain muuttamisesta.

Ensi vuonna Helsingin kaupungilta leikattaisiin 15 miljoonaa euroa sote-rahoitusta ja seuraavana vuonna 20 miljoonaa euroa. Asukasta kohden leikkaus olisi ensi vuonna noin 24 euroa ja seuraavana vuonna 30 euroa.

Helsingin kaupungin tilinpäätökset ovat olleet ylijäämäisiä vuosina 2023 ja 2024. Kaupungilla ei ole siten näiltä vuosilta tilinpäätöksessä kertynyttä alijäämää, joka olisi katettava vuoden 2026 loppuun mennessä.

Helsinki kritisoi leikkausaikeita

Hallituksen mukaan leikkaukset eivät vaaranna Helsingin kaupungin sote-palveluiden järjestämistä. Ehdotettujen muutosten jälkeenkin Helsingin rahoitus kasvaa 3,8 prosenttia vuonna 2026 vuoteen 2025 verrattuna. Se on enemmän kuin koko maan tasolla keskimäärin (3,7 %).

Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialasta vastaava johtaja Juha Jolkkonen kritisoi jo etukäteen hallituksen leikkausaikeita.

Jolkkonen kuvaa leikkausten kokoluokkaa esimerkeillä: 35 miljoonan euron vähennys sote-rahoitukseen vastaa esimerkiksi noin 300 000 terveyskeskuslääkärikäyntiä tai 230 paikkaa lastensuojelun sijaishuollossa.

– On selvää, että jos leikkaukset toteutuvat, emme voi kohdistaa niitä yksittäiseen palveluun vaan joudumme huomioimaan ne talousarvioitamme 2026 ja 2027 laatiessamme osana koko toimintamme ja taloutemme kokonaisuutta, Jolkkonen sanoo.

Jolkkosen mukaan hallituksen esityksessä on mukana uusi ikävä yllätys. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kannustamiseen tarkoitettu ”hyte-kerroin” nousee odotetusti yhdestä prosentista puoleentoista. Se kuitenkin vähennetään siirtymätasauksesta, joka on porrastettu vuoteen 2029 asti. Sen jälkeen jäljelle jäänyt siirtymätasaus jää pysyväksi osaksi rahoitusta.

– Kun Helsinki on hoitanut esimerkillisesti myös hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä, emme hyödy siitäkään, Jolkkonen harmittelee.

Jolkkosen mukaan kannustavuus on kaukana päätöksistä.

– Nämä ovat käsittämättömän hölmöjä ja lyhytnäköisiä esityksiä. Näillä annetaan alueille selkeä viesti, että rahoituksessa ei ole mitään kannustavia mekanismeja, eikä talouden tasapainoon tai hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen kannata pyrkiä, hän sanoo.