Suomen evankelis-luterilainen kirkko esittää virallisen anteeksipyynnön saamelaisille Turun tuomiokirkossa torstai-iltana. Arkkipiispa Tapio Luoma kertoi asiasta maanantaina alkaneen kirkolliskokousviikon avauspuheessa.
– Kirkon elämän ja toiminnan ohjaava ihanne, anteeksiantamus ja armo, on tällä viikolla erityisellä tavalla esillä, kun torstai-iltana kokoonnumme Turun tuomiokirkkoon. Siellä kirkkomme pyytää anteeksi saamen kansalta sitä syntiä, jolla kirkko on loukannut saamelaisia, heidän kansallista identiteettiään, oikeuksiaan ja sitä, mikä saamen kansalle on pyhää.
Arkkipiispa Luoman mukaan torstain tilaisuudessa keskitytään nimenomaan anteeksipyyntöön – ei vielä anteeksiantoon tai armahdukseen. Hän kertoo, että kirkko on osallistunut useisiin äärimmäisen vääriin tekoihin.
– Saamelaisia on rohkaistu omasta äidinkielestä luopumiseen, kulttuurisia ilmauksia on kielletty tai pidetty epäkristillisinä, ja yksi vakavimmista seikoista joissa kirkko on ollut mukana, on luvan antaminen hautojen ylöskaivamiseen ja vainajien jäänteiden ottamiseen rotutieteellisiin tutkimuksiin.
Luoma toteaa, että näillä teoilla on poljettu saamelaisten ihmisarvoa.
Anteeksipyyntö on osa saamelaisten ja kirkon välistä totuus- ja sovintoprosessia sekä kaksivuotista Saamelaiset kirkossa -hanketta, jonka tavoitteena on ollut purkaa mahdollisia jännitteitä saamelaisten ja kirkon välillä.
Hankkeen loppuraportin toimenpidesuosituksissa suositellaan muun muassa saamelaistyöhön resursointia sekä saamelaistyön neuvottelukunnan roolin kehittämistä. Näin saamelaisten ääni kuuluisi entistä selkeämmin heitä koskevassa kirkollisessa päätöksenteossa.