Jyväskylän kauppatorin rakennustöiden alkaminen Asema-aukiolla ensi vuonna näyttää lähes varmalta.
Uuden torin rakentaminen on lykkääntynyt vuosilla muun muassa viereisen Kirkkopuiston laitaan sijoittuvan P-Paraatin parkkihallin rakentamisen viivästymisen takia. Viime syksynä avattu pysäköintihalli on viivästyttänyt myös paikallisliikenneaseman valmistumista Vapaudenkadulle.
Paikallisliikenneaseman rakentaminen on nyt käynnissä Vapaudenkadulla. Se valmistuu ensi syksyllä, jolloin bussit siirtyvät takaisin Asemakadulta Vapaudenkadulle.
Projektipäällikkö Ora Nuutinen Jyväskylän kaupungilta kertoo, että vuoden kuluttua kuokka olisi tarkoitus lyödä maahan Asema-aukiolla. Torin valmistuminen voi siirtyä vuoden 2027 puolelle.
Nuutisen mukaan kauppatorin siirto Asema-aukiolle on ”vanha juttu”. Siirrosta on valmistunut yleissuunnitelma vuonna 2019.
– Kertaalleen tehtyä rakennussuunnittelua tarkistetaan tulevana syksynä. Sen jälkeen tulee urakkakilpailutus, sanoo Nuutinen.
Kaupunki aikoo selvittää sen, miten ratapihan yli suunniteltu kansihanke ja uusi tori sopivat yhteen. Lisäksi Nuutisen mukaan on tehtävä joitain pieniä tarkistuksia torin rakennesuunnitteluun.
Elpyykö torikulttuuri Jyväskylässä
Nuutinen arvioi, että kauppatorin siirto nykyiseltä paikaltaan Asema-aukiolle voisi elävöittää jyväskyläläistä torielämää. Ainakin kävijävirrat ovat suuremmat Asema-aukiolla.
– Tämä on vilkkaampi paikka, joten uskon, että torielämä vilkastuu. Mutta tietenkin torikulttuuri on rakennettava uudelleen, jos se on välillä päässyt himmenemään.
Kauppatorin siirron ratkaisevia päätöksiä odotetaan uudelta kaupunginvaltuustolta ensi syksynä.
Ratapihan ylittävään, niin sanottu siltakortteliin tehdään Orasen mukaan konseptisuunnittelua. Sen suunnitelmista kaupunki kertoo enemmän loppuvuonna.
Jyväskylän laimea torielämä on puhuttanut kaupunkilaisia jo usean vuoden ajan. Yle uutisoi runsas vuosi sitten, kun Jyväskylän kauppatorilla ainoa ympärivuotisesti toiminut kahvila lopetti toimintansa