NAIROBI Sudanin yli kaksi vuotta kestänyt sisällissota on nyt levinnyt Port Sudanin kaupunkiin, jota on tähän asti pidetty kohtalaisen turvallisena paikkana väkivallan ja nälän raastamassa maassa.
YK:n mukaan Sudanin sota on aiheuttanut maailman pahimman humanitaarisen kriisin. 13 miljoonaa ihmistä on joutunut pakenemaan kodeistaan, ja kuolleita voi olla jopa 150 000. Liki 25 miljoonaa ihmistä ei saa riittävästi ruokaa.
Punaisenmeren rannikolla sijaitseva Port Sudan on kaupunki, jonne sadattuhannet kodeistaan paenneet ihmiset ovat hakeutuneet turvaan. Myös useat avustusjärjestöt ovat siirtäneet toimistonsa sinne. Port Sudanista on tullut käytännössä sodanaikainen pääkaupunki.
Port Sudan on miljoonille sudanilaisille elintärkeä, sillä liki kaikki Sudaniin tuleva humanitaarinen apu saapuu kaupungin kautta.
Sunnuntaina Sudanin sotilashallinto kertoi, että RSF-kapinalliset ovat iskeneet Port Sudaniin drooneilla ensimmäisen kerran koko sodan aikana.
Iskut ovat jatkuneet tänään tiistaina kolmatta päivää. Ne ovat kohdistuneet esimerkiksi sotilastukikohtaan, merkittävään polttoainevarastoon ja Port Sudanin lentokenttään.
Iskujen ei ole kerrottu aiheuttaneen kuolonuhreja. Aineellista tuhoa on syntynyt, ja se voi vaikeuttaa humanitaarisen avun saamista perille.
Sudanin armeija sai maaliskuussa tärkeän osavoiton sodassa, kun se valtasi pääkaupungin Khartumin takaisin haltuunsa.
Iskut Port Sudaniin kuitenkin muistuttavat, että sota on kaikkea muuta kuin ohi.
Viime viikkoina myös taistelut Sudanin länsiosassa Darfurissa ovat kiihtyneet. YK:n mukaan yli 500 siviiliä on kuollut edellisen kolmen viikon aikana Pohjois-Darfurissa.
Sota on käytännössä jakanut Sudanin kahtia. Armeija pitää valtaa maan keski-, pohjois- ja itäosissa. RSF:n hallussa taas on suuri osa Darfurista ja alueita maan eteläosassa.
Lisäksi RSF on julistanut perustaneensa oman, kilpailevan hallinnon.
Konfliktissa ei kuitenkaan ole vain kahta osapuolta. Sudanissa on useita aseellisia ryhmiä, jotka tukevat RSF:ää tai armeijaa, joskin liittolaisuudet ovat hauraita.
Sotaa pitkittää myös ulkomaiden sekaantuminen. Ulkomaiden roolista sodassa voit lukea lisää täältä.
Tänään tiistaina alkuillasta Sudan ilmoitti katkaisevansa suhteensa Arabiemiirikuntiin. Armeijan puolustusneuvosto syytti Arabiemiirikuntia siitä, että se on toimittanut RSF:lle kehittyneitä ja strategisia aseita, jotka mahdollistavat iskut Port Sudaniin.
Asiantuntijoiden ennuste Sudanin tulevaisuudesta on synkkä.
Apulaisprofessori Mai Hassan yhdysvaltalaisesta MIT-yliopistosta ja humanitaarisen työn ja konfliktien asiantuntija Ahmed Kodouda arvioivat arvostetussa Foreign Affairs -lehdessä, että Sudaniin on vaikeaa rakentaa sellaista sovintoa, jonka lopputuloksena maahan syntyisi yksi hallitus.
– Historia kuitenkin osoittaa, ettei minkäänlainen alueellinen jakautuminenkaan tuo vakautta, Hassan ja Kodouda kirjoittavat.
He viittaavat Etelä-Sudanin irtoamiseen Sudanista vuonna 2011. Etelä-Sudanin itsenäistyminen ei lopettanut konfliktia alueella.
Sudanilla voi olla edessään samankaltainen tulevaisuus kuin Libyalla: rajoja ei muuteta, mutta maahan syntyy kaksi hallintoa.
Tämä ratkaisu tuskin tietäisi rauhaa, ennakoivat Hassan ja Kodouda. Nyt taistelevat ryhmät ja mahdollisesti uudet aseryhmät jatkaisivat sotimista.