KOM-teatteri muuttaa pois legendaarisista Ullanlinnan tiloista – kurkkaa sisään kellariin

Teatteritoiminta saa uusia muotoja, kun syksyllä esitykset aloitetaan väistötiloissa. Helsinkiläinen KOM-teatteri palaa myös kiertueille.

Tekninen päällikkö Nicke von Weissenberg esittelee videolla, kuinka erikoisissa tiloissa teatteri on saanut olla Kapteeninkadulla. Kuvassa von Weissenbergin kanssa siviilipalvelushenkilö Aapo Penttilä.

KOM-teatterin 40-vuotinen historia Helsingin Ullanlinnassa päättyy muutaman viikon kuluttua.

Lauantaina Vampira-näytelmän esityksen jälkeen myös aulan goottimainen punainen tunnelma sammuu. Sen jälkeen kaikki näkyvä puretaan pois.

KOM-teatterin vuokrasopimus on päättymässä. Taiteellisen johtajan Susanna Airaksisen mukaan teatteri ei tällä tietoa enää palaa tiloihin.

– Me lähdetään tästä toukokuun loppuun mennessä eikä palata enää.

Henkilö istuu tyhjällä teatterin tai konserttisalissa, pukeutuneena viininpunaiseen mekkoon. Taustalla näkyy vihreitä penkkirivejä, joissa on numeroinnit.
Kom-teatterilaiset ovat taiteellisen johtajan Susanna Airaksisen kanssa ehtineet valmistautua muuttoon jo kauan. Kuva: Olli-Pekka Kursi / Yle

Taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Miikka Lemmetty kertoo, että taloyhtiö alkaa miettiä uuden vuokralaisen etsimistä, mutta ei pidä KOM-teatterin mahdollista paluuta poissuljettuna.

KOM-teatteri palaa myös kiertueteatteriksi

KOM-teatteri siirtyy muuton jälkeen väistötilaan. Väistöaika tarkoittaa pysyviä toimisto- ja harjoittelutiloja, mutta esitykset viedään uusiin ympäristöihin, jolloin toimintatapa muuttuu.

– Teemme esityksiä erilaisiin kiinnostaviin paikkoihin. Tavoite on palata juurille niin, että myös kierrämme ympäri maata. KOM-teatteri on ollut siitä tunnettu.

Airaksinen pitää muutosta ennen kaikkea mahdollisuutena uudistua. Juuri kiertueteatterin uudelleen lämmittäminen laajentaa ajattelua ja tekemistä, hän uskoo.

– Haluamme haastaa itseämme siinä, että emme ajattelisi niin etelähelsinkiläisesti, vaan kohtaisimme vuorovaikutuksessa erilaisia yleisöjä.

Teatterin purkaminen vaatii tarkan suunnitelman

Reilu 50-vuotias KOM-teatteri on sijainnut neljä vuosikymmentä samoissa tiloissa jykevässä Kapteeninkadun punatiilisessä talossa Ullanlinnassa, Etelä-Helsingissä.

Muuttotouhut näkyvät jo muualla teatterissa. Tekninen päällikkö Nicke von Weissenberg luulee myös toimittajaa muuttoapulaiseksi ja tervehtii iloisesti.

– Paitsi pitkää pinnaa, teatterin muuttaminen vaatii monipuolista ongelmanratkaisukykyä.

 mustavalkoisia valokuvia, joissa on ihmishahmoja ja käsinkirjoitettua tekstiä näkyvissä. Taustalla näkyy hieman pehmeitä esineitä ja kuviollinen laatikko.
Teatterin kellarista löytyy vanhoja kuvia menneiden vuosien esityksistä. Kuva: Olli-Pekka Kursi / Yle

KOM-teatteriin on rakennettu omaperäisiä ratkaisuja, jotka nyt puretaan osiin käsityönä.

– Se tarkoittaa sitä, että melkein viimeistä nippeliä myöten on tehty lista, missä järjestyksessä purku pitää tehdä. Että mikään asia ei yllättäen putoa vaikka katosta.

Weissenbergin mukaan tärkein työkalu on 17- ja 19-millinen kiintoavain, jolla avataan ruuveja ja pultteja. Akkuporakone kulkee myös mukana ja todennäköisesti jonkinlainen puukko, jolla sitten nirhataan loput, mitkä irtoaa.

Kellaritilassa kattoputken päällä on mallinuken alaosa
Kellarista on viety paljon tavaraa varastoon ja roskiin, mutta katonrajasta löytyy vielä esimerkiksi osa mallinukesta. Kuva: Olli-Pekka Kursi / Yle

KOM-teatterin yhteisöllisyys halutaan siirtää eteenpäin

KOM-teatterin ala-aula, värikäs laattalattia ja jykevät kiviportaat näyttämön suuntaan ovat painuneet monen teatterinkävijän mieleen. Susanna Airaksinen uskoo, että Kapteeninkadun KOM-teatteri muistetaan erityisesti lauluista, joita siellä on laulettu usean sukupolven voimalla.

Airaksinen uskoo, että KOM-teatteri on aina ollut enemmän kuin vain teatteri, siihen on liittynyt halu kokoontua yhteen, laulaa, ajatella, nauttia ja sivistyä. Yhteisöllisyyden siirtämistä seuraavaan paikkaan teatterilaiset ovat miettineet paljon, Airaksinen myöntää.

– Ajattelemme että yhteisöllisyys on enemmän toiminnassamme kuin näissä seinissä. Muutenhan me perustettaisiin museo eikä ylläpidettäisi elävää, elinvoimaista teatteria.