Käytettyjen kalastusvälineiden erilliskeräys on alkanut Oulun seudulla.
Verkkoja ja muita muovia sisältäviä kalastusvälineitä kuten rysiä ja mertoja voi palauttaa maksutta Rinki-ekopisteisiin Oulun Ritaharjussa, Iissä ja Lumijoella. Lisäksi Oulun Erämessuilla 16.–18. toukokuuta Oulun yliopiston osastolla on keräysastia, johon muovia sisältäviä kalastusvälineitä voi jättää.
Hyväkuntoiset välineet pyritään kunnostamaan, kierrättämään tai hyödyntämään energiana.
– Kalastuksen harrastajille ja ammattilaisille kalastusvälineet ovat monella tapaa tärkeitä. Keräys mahdollistaa välineiden hyödyntämisen vielä oman käytön jälkeenkin. Varastoista ja seiniltä hapertumasta kerätyt verkot ja välineet tuottavat mahdollisuuden kehittää alan tulevaisuutta, kierrätystä ja uudelleenkäyttöä, projektipäällikkö Niko Hänninen Oulun yliopistosta sanoo.
Käytettyjen kalastusvälineiden keräystä ja kierrätysratkaisuja tutkitaan Oulun yliopiston johtamassa kansainvälisessä hankkeessa.
Merellä ja sisävesissä käytettävien kalastusvälineiden erilliskeräys tuli Suomessa pakolliseksi vuoden alussa. Keräysjärjestelmää on testattu viime talvena, ja nyt keväällä se on laajentunut koko Suomeen. Keräyspisteitä on eri puolella Suomea kaikkiaan noin 150.
Keräyksen taustalla on EU:n direktiivi, joka koskee tiettyjen muovituotteiden ympäristövaikutusten vähentämistä. Tämä SUP-direktiivi velvoittaa kalastusvälineitä markkinoille tuovia yrityksiä huolehtimaan tuotteidensa jätehuollosta.
Kalastusvälineet ovat merkittävimpiä vesistöjen muoviroskan lähteitä.