Asetehdas Sakon vieraat saavat uuden sisäänkäynnin ja työntekijät lämpimän ruoan saman katon alta

Sako nostaa profiiliaan rakentamalla uuden pääportin näkyvälle paikalle vilkkaaseen tienristeykseen.

Sako Oy uusi vastaanottotila ja henkilöstöruokala ilmasta päin kuvattuna havainnekuvassa.
Havainnekuva ilmasta näyttää, miten uusi rakennus sijoittuu tehdasalueen kulmaan. Lasitehtaantie kulkee kuvan oikean alakulman ulkopuolella. Kuva: ARCO Architecture Company

Aseita ja ampumatarvikkeita Riihimäellä valmistava Sako oy on rakentamassa uuden pääportin näkyvälle paikalle, Sakonkadun ja Lasitehtaantien risteyksen tuntumaan. Jatkossa kaikki yhtiön vieraat kulkevat tätä kautta tehdasalueelle.

Yhtiön on jättänyt rakennuslupahakemuksen puusta ja lasista tehtävälle vastaanotto- ja henkilöstöravintolalle. Noin 550 neliön rakennus tuo samalla muutoksia yhtiön ja henkilöstön arkeen.

Sakon talousjohtaja Lasse Kuisma kertoo, että rakennus tulee palvelemaan kolmea eri käyttötarkoitusta: vieraiden vastaanottoa, henkilöstöravintolaa ja kokoustiloja.

– Kaikki Sakolle tulevat vieraat tulevat jatkossa uuden portin kautta, Kuisma toteaa. Rakennus tarjoaa myös tilan, jossa voidaan järjestää palavereja ja tavata kumppaneita sekä asiakkaita.

Ravintola kokoaa työntekijät päivittäin samaan tilaan

Iso osa rakennuksesta on ravintolaa, jossa on noin 80 asiakaspaikkaa. Viimeksi yhtiöllä on ollut oma henkilöstöruokala 1970-luvulla. Ravintolan yhteyteen tulee laitoskeittiö, jota pyörittää ulkopuolinen yritys.

Lasse Kuisma korostaa, että uusi henkilöstöravintola on tärkeä yhtiölle, sillä se tarjoaa paikan, jossa työntekijät voivat kokoontua ja vahvistaa yhteisöllisyyttä.

– Riihimäen tehdasalue on laaja, joten ravintola on paikka, jossa päivittäin kaikki kokoontuvat ja näkevät kollegoita, hän sanoo.

Sakon uusi vastaanottotila ja henkilöstöruokala havainnekuvassa.
Uuden rakennuksen julkisivu on pitkälti lasia. Kuvan edustalla kulkee Sakonkatu. Kuva: ARCO Architecture Company

Koska ravintolaan tulee laitoskeittiö, valmistetaan ruoat paikan päällä. Se mahdollistaa lämpimän aterian myös vuorotyötä tekeville työntekijöille. Henkilöstön ei jatkossa tarvitse enää poistua tehdasalueelta ruokatunnin ajaksi. Yhtiöllä on Riihimäellä ja Hausjärvellä satoja työntekijöitä.

Rakennustyöt alkavat kesän jälkeen

Turvallisuusasiat ovat nykyisessä maailmantilanteessa aseita tekevälle yhtiölle tärkeitä, mutta Lasse Kuisma vakuuttaa, että uusi rakennus ei tuo muutoksia nykyisiin turvatoimenpiteisiin.

– Alueturvallisuus ja muut turvallisuuteen liittyvät toimet ovat meillä olleet hyvällä tasolla jo pitkään, hän kertoo.

Rakennustyöt pyritään aloittamaan elokuussa, ja tavoite on, että ravintola saadaan käyttöön ensi vuoden huhtikuussa. Työt kestävät arviolta yhdeksän kuukautta.