Iisalmen Visa hakee hiihdon SM-kisoja vuodelle 2027

Hakemus jätetään lähipäivien aikana. Viimeksi Iisalmessa on kilpailtu aikuisten Suomen mestaruuksista vuonna 2004.

Anna-Kaisa Saari naisten yhdistelmäkisassa Imatralla 12.1.2025.
Talvella 2025 hiihdon SM-kisat järjestettiin muun muassa Imatralla. Kuva: Mikko Lieri / All Over Press

Iisalmen Visa aikoo hakea hiihdon SM-kilpailuja vuodelle 2027.

Asiasta on keskusteltu yhteistyöstä Iisalmen kaupungin kanssa. Hakemus on parhaillaan pohjustusvaiheessa ja se jätetään lähipäivinä.

– Onnistuimme keväällä Suomen cupin kisoissa erittäin hyvin kaupungin ja eri tahojen kanssa. Yhteistyötä tehtiin yli kunta-, seura, ja lajirajojen- Kokonaistulos oli niin positiivinen, että päädyimme tämmöiseen ratkaisuun, Heikki Huttunen Iisalmen Visasta tiivistää.

Maaliskuisen Suomen cupin jälkeen myös Hiihtoliitosta kannustettiin Huttusen mukaan hakemaan kisoja.

Taustalla on myös Iisalmen Paloisvuorelle suunnitteilla oleva Ylä-Savon kuntien yhteinen ensilumenlatu, joka mahdollistaa tulevaisuudessa nykyistä paremmat hiihto-olosuhteet ja pidentää kautta.

Urheiluseurat esittivät alkuvuodesta kuntalaisaloitteen muodossa kuntien yhteisen talviliikunta-alueen perustamista. Asia on esillä Iisalmen sivistys-ja hyvinvointilautakunnassa ensi viikolla.

Maastohiihdon valtakunnallisten mestaruuskilpailujen kilpailulupahakemukset on jätettävä Hiihtoliittoon toukokuun loppuun mennessä kaksi vuotta ennen tapahtuman sisältävää kilpailukautta. Kisapaikat- ja ajankohdat Hiihtoliitto päättää myöhemmin.

Iisalmessa on viimeksi kilpailtu hiihdon Suomen mestaruuksista yli 20 vuotta sitten, vuonna 2004. Vuonna 2018 kaupungissa järjestettiin nuorten SM-hiihdot.

Tänä keväänä Iisalmessa järjestettiin hiihdon Suomen cupin osakilpailu, joka koettiin onnistuneena ponnistuksena.