Hattulan terveysasema on palkittu Vuoden hyvinvoivin työyhteisö -palkinnolla. Valinnan teki Suomen sairaanhoitajat ry.
Valintaperusteissa todetaan, että Hattulan terveysasemalla vallitsee vahva ja tavoitteellinen yhdessä tekemisen henki. Terveysasemalla töissä oleva tiimi esimerkiksi ratkoo eteen tulevia ongelmia yhdessä keskustellen.
Hattulan terveysasemalla tiimiä vetää sairaanhoitaja ja ydintiimi kokoontuu kaksi kertaa päivässä. Valintaperusteissa kerrotaan, että kokoontumisissa työntekijät arvioivat, ovatko päivän tavoitteet täyttyneet sekä puidaan mahdollisia haasteita ja muita yhteistä keskustelua vaativia asioita. Tarkoituksena on, että tiimi ratkaisee ongelman saman tien yhdessä keskustellen.
Valintaperusteiden mukaan Hattulan terveysasemalla kiinnitetään huomiota myös työilmapiiriin ja siihen, millaisella mielellä työntekijät lähtevät töistä kotiin. Tiedotteen mukaan työntekijöiden työpäivät eivät veny ja heillä on kotiin lähtiessä tunne, että kaikki päivän työt tulivat tehtyä.
Valitsijaraadin mukaan tämä ei toteudu kaikilla sotealan työpaikoilla, mutta se olisi tavoittelemisen arvoinen asia.
Vuoden työyhteisö -tunnustus jaettiin tänä vuonna kolmatta kertaa. Tunnustus on arvoltaan 5 000 euroa. Rahalliset tunnustukset jaetaan tänään vietettävän Kansainvälisen sairaanhoitajan päivän juhlistamiseksi ja sairaanhoitajan työn arvostuksen lisäämiseksi.
Tunnustusta haki tänä vuonna kaikkiaan 87 hoitotyön työyhteisöä.
Valitsijaraatiin kuuluivat Suomen Sairaanhoitajien viestintäpäällikkö Eva Agge, toiminnanjohtaja Anne Pauna ja asiantuntija Anne Pienimaa.