Sähköisesti asioivia aletaan kannustaa kohti digitaalista viranomaispostia

Maanantaista alkaen noin 2,8 miljoonaa suomalaista saa kehotuksen ottaa käyttöönsä Suomi.fi-viestit.

Digi- ja väestötietoviraston logo lasiovessa.
Digi- ja väestötietoviraston mukaan 75 prosenttia suomalaisista on valmiita siirtymään digitaalisten viranomaisviestien vastaanottajaksi tai ainakin kokeilemaan siirtymistä. Kuvituskuva. Kuva: Susanna Pesonen / Yle
  • STT

Suomi on hallitusohjelman mukaisesti siirtymässä ensisijaisesti digitaaliseen viranomaisviestintään.

Maanantaista alkaen noin 2,8 miljoonaa täysi-ikäistä suomalaista saa kehotuksen ottaa käyttöönsä Suomi.fi-viestit tunnistautuessaan julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin, kuten Omaveroon tai Oma Kelaan.

Lainsäädäntöä on tarkoitus muuttaa niin, ettei suostumusta sähköiseen viranomaisviestintään enää ensi vuoden alussa tarvita.

Digi- ja väestötietoviraston mukaan 75 prosenttia suomalaisista on valmiita siirtymään digitaalisten viranomaisviestien vastaanottajaksi tai ainakin kokeilemaan siirtymistä.