Suomi on hallitusohjelman mukaisesti siirtymässä ensisijaisesti digitaaliseen viranomaisviestintään.
Maanantaista alkaen noin 2,8 miljoonaa täysi-ikäistä suomalaista saa kehotuksen ottaa käyttöönsä Suomi.fi-viestit tunnistautuessaan julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin, kuten Omaveroon tai Oma Kelaan.
Lainsäädäntöä on tarkoitus muuttaa niin, ettei suostumusta sähköiseen viranomaisviestintään enää ensi vuoden alussa tarvita.
Digi- ja väestötietoviraston mukaan 75 prosenttia suomalaisista on valmiita siirtymään digitaalisten viranomaisviestien vastaanottajaksi tai ainakin kokeilemaan siirtymistä.