Asuntorakennuttaja Lakean myynti voisi pelastaa asukkaiden rahat, mutta kankea lainsäädäntö saattaa estää kaupat

Konkurssiuhan alla olevien taloyhtiöiden tilanne tuntuu lohduttomalta, mutta yhtiön hallitus ja omistajakunnat etsivät vielä ratkaisuja.

Lakean hallituksen puheenjohtaja Jaakko Kiiskilä harmittelee, etteivät kuntaomistajat ole tukeneet asuntorakennuttajayhtiötä vaikeana aikana. Video: Tarmo Niemi / Yle

Asuntorakennuttaja Lakean hallitus ja omistajat etsivät kuumeisesti vaihtoehtoja taloyhtiöiden konkursseille.

Koko yhtiön myynnistä ja uusista yhtiöjärjestelyistä on päätetty, mutta pullonkaulaksi on muodostunut lainsäädäntö. Myös omistajien rahoitusmahdollisuuksiin vedotaan vielä.

Konkurssiuhka on taloyhtiöiden asukkaille todellinen ja pelissä ovat ihmisten rahat.

Lakean hallituksen puheenjohtaja Jaakko Kiiskilän mukaan yhtiö tekee hartiavoimin töitä, että konkursseilta vältyttäisiin. Kiiskilä on myös suurimman omistajan Seinäjoen kaupunginjohtaja.

– Vaikka tilanne on äärimmäisen hankala, sellainen vastuuntunto on, että yritetään hoitaa asia niin hyvin kuin mahdollista.

Kuntarahoitus on hakenut konkurssiin Lakean 19 taloyhtiötä eri puolilla Suomea.

Eniten konkurssiuhan alla olevia taloyhtiöitä on Kuopiossa, Turussa ja Jyväskylässä. Muut ovat Vaasassa, Seinäjoella, Espoossa, Järvenpäässä ja Riihimäellä.

Rakennuksissa voi myös olla taloyhtiöitä, joita ei ole haettu konkurssiin.

Uusi yhtiö suunnitelmissa

Konkurssiuhan alla olevien taloyhtiöiden ja asukkaiden rahojen pelastamiseksi on etsitty ratkaisua uudelleenjärjestelyin.

Kiiskilä kertoo, että yhtiön rakennetta ollaan järjestelemässä uudelleen niin, että omaksi-mallin taloyhtiöt siirtyisivät uuteen yritykseen Lakea Omaksi Oy:hyn.

Syy järjestelyyn on se, että Lakeaa ollaan myymässä yksityiselle yritykselle Korpi Capital Oy:lle, joka ei voi omistaa ara-rahoitteisia taloyhtiöitä.

– Kuntarahoituksen rahoitussopimukset on mahdollista pitää voimassa, jos tämä uusi yhtiö nimetään yleishyödylliseksi yhtiöksi, selittää Kiiskilä.

Uusi Lakea Omaksi Oy tarvitsee siis yleishyödyllisyysstatuksen, josta päättää valtion tukeman asuntorakentamisen keskus Varke.

Kiiskilän mukaan Varkelta odotetaan ratkaisua lähiaikoina.

– Isoin merkitys on se, että silloin pystyttäisiin hoitamaan velvoitteita ja maksamaan velkoja, myös omaksi-asukkaille, kertoo Kiiskilä.

Pääomitusta tarvittaisiin

Kun rakennusalalla alkoi mennä huonosti ja korot nousivat, Lakea pyysi lisää pääomarahoitusta omistajiltaan.

Omistajakunnista vain Seinäjoki päätti merkitä lisää yhtiön osakkeita ja myönsi pääomalainoitusta. Muut omistajakunnat eivät.

Seinäjoen kaupunki omistaa noin viidenneksen yhtiöstä. Vaasa, Kokkola ja Lapua ovat muut isot omistajat. Yhteensä omistajakuntia on 14.

Nyt niitä on kritisoitu siitä, miksi ne päästivät tilanteen näin pahaksi.

– Seinäjoki oli ainoa, joka kantoi vastuunsa, muistuttaa Seinäjoen hallintojohtaja Jari Jokinen.

Hän korostaa, että hankala tilanne on ollut kaikilla omistajakunnilla tiedossa.

– Olemme myös vedonneet muihin omistajiin moneen kertaan, että yhdessä vastuu kannetaan, mutta se ei valitettavasti ole toteutunut, toteaa Jokinen.

Muut kunnat pitivät riskinä

Lakean hallitus ja omistajakunnat kokoustavat tiistaina vaikeasta tilanteesta. Myös pääomittamista aiotaan vielä yrittää.

Omistajakunnat tuskin kokevat sitä houkuttelevana.

Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry toteaa Ylelle, että kaupunki on pyrkinyt eroon Lakean omistuksesta jo jonkin aikaa.

– Olemme nähneet, ettei se kuulu meidän strategian mukaiseen toimintaan, kommentoi Häyry.

Myös Kokkolasta todetaan, että kaupungin omistajapolitiikan näkökulmasta pääomarahoittaminen ei ole ollut tarkoituksenmukaista.

– Aikanaan on nähty perustelluksi olla mukana tämän tyyppisessä liiketoiminnassa, mutta nykyään se ei ehkä tue kaupungin lakisääteisiä tehtäviä, toteaa Kokkolan talousjohtaja Mikko Tornikoski.