Lohja hyväksyi kiistellyn tonttikaupan datakeskuksen rakentamista varten

Ministerit pyysivät viime viikolla kaupunkia lykkäämään tonttikauppaa. Lohjan mukaan mitään estävää tekijää ei ole ilmennyt.

Havainnekuva datakeskuksesta sijoitettuna maastoon.
Havainnekuva datakeskuksesta sijoitettuna maastoon Virkkalan Kittfallissa Lohjalla. Kuva: Lohjan kaupunki / Hyperco Oy

Lohjan kaupunki on hyväksynyt tonttikaupan datakeskuksesta kiinteistösijoitusyhtiö Hypercon kanssa.

Virkkalan Kittfallissa sijaitseva 217 420 neliömetrin tontti myytiin Hypercon tytäryhtiölle Finedge Real Estate and Data Centre Oy:lle noin 1,8 miljoonalla eurolla.

Lohjan kaupunkirakennejohtajan Pekka Puistosalon mukaan kauppa päätettiin kuitenkin tehdä. Kauppa oli positiivinen Lohjan kaupungin kannalta.

– Olemme tyytyväisiä, että saimme tämän prosessin maaliin, Puistosalo sanoi Ylelle sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen.

Elinkeinoministeri Wille Rydman (ps.) ja liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) olivat vaatineet Lohjaa lykkäämään kaupantekoa.

Puistosalon mukaan ei ole ilmennyt mitään sellaista syytä, miksi asia ei olisi voinut edetä. Kaupungilla oli kiinteistökaupan esisopimus toimijan kanssa ja alueen kaava on lainvoimainen. Lisäksi tonttikaupalle oli puolustusministeriön lupa.

Puistosalo oli itse yhteydessä työ- ja elinkeinoministeriöön perjantaina.

– Sanoin, että mikäli ei tähän päivään mennessä tule mitään sellaista tietoa, mikä estäisi tai hidastaisi tonttikauppoja, silloin menemme eteenpäin. Muutenhan se olisi erikoista, koska meillä on ensisopimus yrityksen kanssa ja heillä on alueeseen suunnitteluvaraus.

Mitään estävää seikkaa ei ole Puistosalon mukaan ilmennyt. Hän korostaa, että hankkeen pysäyttäminen tässä vaiheessa antaisi Lohjan kaupungista erikoisen ja epäluotettavan kuvan.

Vuokralaista ei vielä tiedetä

Toistaiseksi ei ole tiedossa, kuka datakeskukseen olisi tulossa pääkäyttäjäksi. Puistosalo sanoo, että yritys tiedottaa asiasta myöhemmin. Hän ei tiedä sitäkään varmasti, onko Hyperco edes saanut vielä vuokralaista.

– Alusta lähtien oli selvää, että he ovat datakeskuspuolen kiinteistökehittäjä. He lähtivät kehittämään hanketta ajatuksenaan, että he hommaavat sinne toimijan. Sen he ovat saaneet tai aikanaan saavat.

Puistosalon mukaan vuokralaiseksi tuleva toimija on tervetullut, kunhan toimii Suomen lakien mukaisesti ja muutenkin asianmukaisesti.

Se kuitenkin on jo selvinnyt, että tontin vuokralainen ei ole sosiaalisen median palvelu Tiktok.

Hyperco kertoi viime viikolla rakennuttavansa Kouvolaan datakeskuksen, jonka pääkäyttäjäksi tulee Tiktok. EU määräsi Tiktokille toukokuun alussa yli puolen miljardin euron sakot sen eurooppalaisten käyttäjien tietojen päätymisestä kiinalaisiin käsiin.

Uutista täydennetty 12.5. kello 15.10