Jukka Kietäväinen maksoi turhaan kalliita nettilaskuja vuosien ajan, eikä ole ainoa – ”Oikein hävettää”

Kuluttaja voi huomaamattaan maksaa turhista palveluista jopa satoja euroja kuukaudessa. Kuluttajaliiton mukaan toistuvat maksut kannattaa käydä läpi vähintään kerran vuodessa.

Jukka Kietäväinen on maksanut turhista palveluista kymmeniä euroja kuukaudessa. Kuluttajaliiton Juha Beurling-Pomoell antaa vinkin, miten kestää kärryillä maksujen kanssa.

Juvalainen Jukka Kietäväinen hankki vaimonsa kanssa uudet 5G-liittymät tutulta myyjältä vajaat kaksi vuotta sitten.

He luottivat operaattoriin ja myyjään, jonka kanssa olivat tottuneet asioimaan.

Neljästä 5G-liittymästä ja maksullisista tv-paketeista kertyi maksettavaa lähes 200 euroa kuukaudessa.

Käytännössä ongelma on, että pariskunnalla ei ole yhtään 5G-yhteensopivaa laitetta. Reititin, puhelimet ja tabletti käyttävät vain 4G-verkkoa.

Maksukanavia talossa ei ole vilkaistukaan. Ilmaiset kanavat ovat sen sijaan ahkerassa käytössä. Maksukanavista Kietäväiset ovat maksaneet turhaan lähes 40 euroa kuukaudessa.

Sokeille myyty paperilehtiä

Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell sanoo, että juvalaismiehen tarina on turhankin tuttu.

– Ihmisille myydään melkein mitä tahansa, mitä he eivät välttämättä edes tarvitse tai käytä. Ääritapaus on sokea, jolle on myyty paperilehtiä.

Kuluttajaliiton mukaan nettiliittymät ja erilaiset viihdepalvelut ovat tyypillisesti palveluita, joiden ostoissa erehdyksiä tapahtuu.

– Osa kuluttajista tuntee nettiyhteyksiin ja maksukanaviin liittyvät asiat hyvinkin tarkkaan, mutta osa ei ymmärrä lainkaan. Ei ymmärretä, mitä ollaan ostamassa ja suostutaan myyjän ehdotuksiin.

Beurling-Pomoellin mukaan kuluttajan pitäisi aina tarkkaan harkita, mitä oikeasti tarvitsee.

– Jos on hankkimassa jotain, jota ei ole tarvinnut tähänkään asti, eikä sellainen ole käynyt edes mielessä, kannattaa nukkua yön yli ennen ostopäätöstä.

Juha Beurling-Pomoellin viesti myyjille ja yrityksille on yksinkertainen.

– Älkää myykö sellaista, jota kuluttaja ei välttämättä voi edes käyttää. Jos myytte 5G-liittymän, selvittäkää, että kuluttajalla on siihen sopiva laite ja että se toimii asiakkaan käyttämällä alueella.

Vanha reititin ongelmana

Jukka Kietäväinen myöntää tehneensä hätiköidyt kaupat.

– Oikein hävettää, etten tutustunut paremmin sopimuspaperiin. Hölmöydestä sakotetaan.

Kietäväiset kärsivät pitkään myös surkeasta yhteysnopeudesta. Reitittimeltä tuleva wifi-yhteys toimi alle kolmen megabitin sekuntinopeudella.

– Ei saanut edes laskuja maksettuja. Oli nopeampi ottaa läppäri kainaloon ja ajaa kirkonkylälle maksamaan laskut.

Ratkaisu heikkoon wifi-yhteyteen löytyi lopulta, kun hän vaihtoi vanhan reitittimen nykyaikaiseen malliin. Nyt wifi hyrrää hetkittäin jopa 250 megabitin sekuntivauhdilla.

– Omaa hölmöyttä tämäkin, mutta asia ei tullut esille, vaikka lukemattomia kertoja olin operaattorin asiakaspalveluun yhteydessä.

Jukka Kietäväinen näpyttelee kännykkäänsä kotipihallaan Juvalla.
Yhteysnopeus jää Jukka Kietäväisen pihamalla vaatimattomaksi, vaikka käytössä on 5G-liittymä. Kuva: Petri Vironen / Yle

Maksut läpi kerran vuodessa

Juha Beurling-Pomoell neuvoo jokaista kuluttajaa käymään kaikki laskut ja maksut läpi kerran vuodessa. Maksuja menee nykyisin automaattisesti suoraveloituksena eri paikoista kuten tililtä, luottokortilta tai eri pilvipalveluista.

– Jos huomaa, ettei jotakin palvelua ole käyttänyt, se kannattaa irtisanoa. Monesti summat ovat pieniä, mutta niistä voi kertyä isoja summia.

Puhelinmyynnissä tehdyt kaupat pitää nykyisin vahvistaa kuluttajalla kirjallisesti vähintään tekstiviestin muodossa. Kuluttajaliiton mukaan tämä on vähentänyt ongelmia.

Operaattorit vakuuttavat vilpittömyyttään

Mobiilioperaattorit vakuuttavat, että myyjät selvittävät asiakkailta, mitä he todella tarvitsevat.

– Tässä esimerkkiperheen kaltaisessa tilanteessa kannattaa olla yhteydessä asiakaspalveluun ja käydä palvelut läpi. Jos palveluita ei käytä, ne voi ja kannattaa päättää, sanoo DNA:n mobiililiiketoiminnan johtaja Mikko Valtonen.

Mobiilioperaattorit DNA, Elisa ja Telia muistuttavat, että 5G-liittymä tarjoaa nopeimmat yhteydet myös 4G-laitteen käyttäjälle.

– 5G-liittymissä on usein vaihtuvia asiakasetuja, jotka tekevät niistä usein kilpailukykyisimmän vaihtoehdon myös 4G-puhelimen omistajille, Telian kuluttajamyynnin johtaja Emmi Smolsky sanoo.