Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut muun muassa Savonlinnan keskussairaalan päivä- ja jälkihoitoista kirurgiaa rajaavan asetusluonnoksen.
Asetusluonnos täydentää aikaisempia lakiesityksiä ja jo voimassa olevia lakeja. Asetus kohdistuu vain leikkaustoimintaan ja sairaalassa tehtäviin toimenpiteisiin.
Myönteistä asetusluonnoksessa on muun muassa se, että toimenpiteet määritellään potilasturvallisuuden kautta, sanoo Etelä-Savon hyvinvointialueen (Eloisan) terveyspalvelujen toimialajohtaja Kimmo Kuosmanen.
– Luonnos ei suoraan listaa sallittuja tai kiellettyjä toimenpiteitä, vaan määrittelee periaatteita potilasturvallisuuden kautta, kertoo Kuosmanen.
Kuosmasen mukaan on tärkeää, että esitetty malli mahdollistaa seurannan yön yli sairaalassa.
– Potilas voi olla tarvittaessa yön yli sairaalassa ja kotiutua vasta seuraavana aamuna.
Asetusluonnoksen mukaiset muutokset jo tehty Savonlinnan sairaalassa
Kuosmanen kertoo, että asetusluonnos käydään Eloisassa tarkasti läpi taustoineen. Sen jälkeen voidaan arvioida, mitä asetus Savonlinnan keskussairaalalle tarkoittaa.
– Uskon, että asetus turvaa leikkaustoiminnan jatkumisen ja pitkälti nykyisen kaltaista leikkaustoimintaa voidaan jatkaa Savonlinnassa, sanoo Kuosmanen.
Niin sanottu raskas kirurgia ja ympärivuorokautista leikkaussalivalmiutta edellyttävät leikkaukset on jo siirretty Savonlinnasta kevään aikana Mikkelin keskussairaalaan.
Raskaaseen kirurgiaan kuuluvat muun muassa vatsan alueen leikkaukset. Myös syöpäleikkaukset on keskitetty Mikkelin keskussairaalaan.
– Oikeastaan Savonlinnan keskussairaalassa on jo tehty ne muutokset, jotka ovat pitkälti tämän asetusluonnoksen mukaisia, sanoo Kuosmanen
Kuosmasen mukaan asetusluonnoksessa positiivista on myös se, että hyvinvointialueet pystyvät itse määrittelemään tarpeenmukaisen leikkaustoiminnan omalle alueelleen.
Hyvinvointialueet antavat asetusluonnokseen oman lausuntonsa 25. kesäkuuta mennessä. Asetuksen on tarkoitus tulla voimaan 1. lokakuuta tänä vuonna.