Meri-Lapin kehittämiskeskus: sairaalaverkkouudistus tulee purkaa

Meri-Lapin kehittämiskeskuksen seutuhallituksen mukaan Lapin sairaaloiden työnjako tulee toteuttaa alueellisesti, ei lain ohjaamana.

Hoitaja siirtämässä potilasta kirurgian poliklinikalle Mehiläinen Länsi-Pohjan keskussairaalassa Kemissä
Sairaalaverkkouudistuksesta johtuvat muutokset ovat tuomassa Lapin hyvinvointialueelle 8,6 miljoonan euron vuosittaiset lisäkustannukset. Kuvituskuva. Kuva: Antti Ullakko / Yle

Meri-Lapin kehittämiskeskuksen seutuhallitus vaatii järkevän työnjaon mahdollistamista Lapin sairaaloiden välillä.

Seutuhallitus katsoo, että lisäkustannuksia tuova sairaalaverkkouudistus tulee Lapin osalta ottaa uudelleen valmisteluun ja purkaa ennen lokakuussa voimaan astuvaa lakia.

Sairaalaverkkouudistuksesta johtuvat muutokset ovat tuomassa Lapin hyvinvointialueelle 8,6 miljoonan euron vuosittaiset lisäkustannukset.

Eduskunnan viime vuonna hyväksymä laki edellyttää, että monierikoisalainen ympärivuorokautinen päivystys ja leikkaustoiminta keskitetään yhteen sairaalaan hyvinvointialueella. Seurauksena kaikki vuodeosastohoitoa vaativa kirurgia keskitetään Lapissa Rovaniemelle.

Meri-Lapin kehittämiskeskuksen seutuhallitus kritisoi lainsäädäntöä huonosti valmistelluksi ja ylimitoitetuksi.

Seutuhallituksen mukaan on kohtuutonta laittaa hyvinvointialue maksamaan lainsäädännöstä johtuvat lisäkustannukset käyttötaloudessa ja investointitarpeissa Lapin keskussairaalaan samalla, kun Länsi-Pohjassa on vapaana osaamista sekä leikkausalisvalmius.