Yhdysvalloissa Kalifornian Palm Springsissä räjähti lauantaina aamupäivällä pommi hedelmöityshoitoklinikan ulkopuolella. Pommi oli joko klinikan läheisyyteen parkkeeratussa autossa tai sen lähellä.
Yksi ihminen kuoli räjähdyksen seurauksena ja ainakin viisi loukkaantui.
Räjähdys tapahtui noin kello 11 paikallista aikaa. Klinikkarakennus vahingoittui räjähdyksessä, mutta paikalla oli tapahtuma-aikaan vain henkilökuntaa, eikä kukaan heistä loukkaantunut.
Palm Springsin poliisipäällikkö Andy Mills sanoi lauantaina, että räjähdys oli todennäköisesti tahallinen väkivallanteko. Poliisi myös vahvisti, että räjähdyksessä kuoli yksi ihminen, mutta hänen henkilöllisyytensä ei ollut tuolloin vielä tiedossa.
FBI sanoi varhain sunnuntaina Suomen aikaa, että räjähdystä tutkitaan tahallisena terrori-iskuna ja että hedelmöitysklinikka oli valittu kohteeksi tarkoituksella.
– Tämä oli tahallinen terroriteko. Tutkimustemme edetessä selvitämme, onko kyseessä kansainvälinen terrorismi vai kotimainen terrorismi, FBI:n Los Angelesin kenttätoimiston johtaja Akil Davis kertoi toimittajille.
FBI kertoi myös, että heillä oli tiedossa teosta epäilty henkilö.
Viranomaislähde kertoi paikallismedialle, että surmansa saanut olisi räjähdyksestä epäilty.
Yhdysvaltain konservatiiveilla on jakaantuneita mielipiteitä koeputkihedelmöityshoitojen suhteen. Osa hyväksyy ne ja pitää hoitoja amerikkalaisperheille hyödyllisinä.
Toiset konservatiiveista taas vastustustavat IVF-hoitoja, sillä he uskovat vahvasti siihen, että elämä alkaa hedelmöityksestä. He vastustavat koeputkihedelmöitystä siksi, että toimenpide voi tuottaa useita alkioita, joita kaikkia ei käytetä.
Yhdysvaltain oikeusministeri Pam Bondi sanoi lauantaina viestipalvelu X:ssä, että väkivalta hedelmöityshoitoklinikkaa kohtaan on anteeksiantamatonta, ja että Trumpin hallinto ymmärtää naisten ja äitien olevan Amerikan ”sydämensyke”.
AP, AFP
Päivitetty 18.5.2025 klo 4:20 FBI:n tiedoilla. Lisätty myös paikallismedian tieto, että räjähdyksessä kuollut olisi teosta epäilty.