Poliisi sai haltuunsa satoja aseita ja kymmeniä kiloja räjähteitä Pirkanmaalla järjestetyssä keräysoperaatiossa.
Ilmoituksia aseista ja räjähteistä tuli viikon aikana runsaasti. Noutopaikkoja oli yhteensä 222.
Poliisi ja Puolustusvoimat keräsivät 267 asetta, 46 kiloa siviiliräjähteitä, seitsemän kappaletta sotilasräjähteitä, 1 160 kiloa patruunoita ja 17 kiloa pyroteknisiä tuotteita kuten ruutia.
– Etenkin aseista tuli yllättävän paljon ilmoituksia, kommentoi ylikonstaapeli Matti Haavisto poliisin tiedotteessa.
Saadut räjähteet, patruunat ja ammukset hävitetään. Yleisimmin aseet luovutetaan korvauksetta valtiolle, jolloin ne hävitetään.
Aseen luovuttaja on myös voinut hakea itse siihen lupaa tai luovuttaa sen toiselle luvan haltijalle. Ase voidaan myös luovuttaa huutokaupattavaksi.
Poliisin ja Puolustusvoimien järjestämä keräys toteutettiin 12.–18. toukokuuta.
Syksyllä vastaavanlainen keräys järjestetään Keski-Suomessa.