Alustavien tietojen mukaan Kärkölän käyttövedestä otetuista näytteistä ei löytynyt haitallisia bakteereja. Tarkempia tuloksia saadaan vielä myöhemmin tänään.
Jos illan tuloksissa ei havaita mitään haitallista, veden käyttökieltoa voidaan lieventää keittokehotukseksi. Kunta tiedottaa asiasta illalla verkkosivuillaan.
Lopulliset mikrobitulokset selviävät viimeistään maanantaina. Vasta niiden perusteella kunta voi tehdä päätöksen luopua käyttökiellosta.
Kuntalaiset ovat hakeneet kahden viime päivän aikana tavallista enemmän apua vatsaoireiden vuoksi. Kärkölän teknisen johtaja Niina Varjon mukaan syynä voi olla myös yhteensattuma.
– On väärin kesken prosessin lähteä arvailemaan, mutta on täysin mahdollista, että meillä on erillinen vatsatautiepidemia, joka ei ole vesivälitteinen.
Käyttövesikielto alkoi vesivuodon jälkeen
Keskiviikkona kunnassa etsittiin massiivista vesivuotoa. Vuoto saatiin korjattua. Vuodon vuoksi osa kotitalouksista sai hanasta ruskeaksi värjäytynyttä vettä, kun putkissa ollut mangaanisakka lähti liikkeelle. Viime vuonna Kärkölän vesitorni paloi, minkä vuoksi verkoston painetta ei pystytä säätelemään normaaliin tapaan.
Terveydensuojeluviranomainen asetti käyttöveden käyttökieltoon Kärkölässä eilen torstaina 22. toukokuuta.
Mangaani ei tehnyt vedestä juomakelvotonta. Käyttökielto asetettiin, jotta terveydensuojeluviranomainen pystyi selvittämään, onko vedessä haitallisia bakteereja.