Keski-Suomen hyvinvointialueen esittämät lisäsäästötoimet tulivat aluehallitukselle yllätyksenä, kertoo aluehallituksen puheenjohtaja Maria Kaisa Aula (kesk.).
Hyvinvointialue tiedotti torstaina, että se aikoo supistaa palveluitaan ja aloittaa yhteistoimintaneuvottelut. Syynä lisäsäästöille on hyvinvointialueen vaikea taloustilanne.
Säästötoimiksi esitetään muun muassa ympärivuorokautisen asumisen ja kotihoidon myöntämisperusteiden muutoksia sekä useiden terveysasemien väliaikaisia sulkuja.
Yhteistoimintaneuvotteluiden aloittamisesta ja palveluiden supistamisesta päättää aluehallitus.
Aula uskoo, että esitys palautuu aluehallituksesta takaisin valmisteltavaksi. Hänen mielestään säästöjä pitäisi hakea peruspalveluiden sijaan erityispalveluista. Aulan mukaan se on myös aluehallituksen yleinen kanta asiaan.
– Emme olleet esittäneet virkamiehille mitään tämän suuntaista.
Hyvinvointialue tavoittelee toimilla noin 7,6 miljoonan euron lisäsäästöjä. Tälle vuodelle on suunniteltu jo 50 miljoonan euron säästötoimet, joista on tämän hetken arvion mukaan toteutumassa 42 miljoonaa euroa.
Nopeita säästöjä tilapäisillä suluilla
Hyvinvointialuejohtaja Jan Tollet kertoo, että aluehallitus antoi 29. huhtikuuta kokouksessaan viranhaltijoille toimeksiannon etsiä lyhyen aikavälin talouden sopeuttamiskeinoja, jotta voitaisiin pysyä tämän vuoden talousarviossa.
– Olemme tietoisia, että tämä haastaa strategiaamme, mutta tavoitteena on vaikeassa taloustilanteessa löytää toimenpiteitä, jotka purisivat jo tämän vuoden aikana, hän sanoo.
Tolletin mukaan kyse on nimenomaan lyhyen aikajänteen säästökeinoista. Esimerkiksi terveysasemien syyssulut olisivat väliaikaisia, eivät pysyviä.
Hyvinvointialue elää edelleen yli varojensa, vaikka menojen kasvuvauhti on hidastanut.
Tolletin mukaan hyvinvointialueen kertynyt alijäämä uhkaa nousta kolmelta ensimmäiseltä vuodelta jo 320 miljoonaan euroon, jos nopeita säästötoimia ei tehdä.
Esitys kerää kritiikkiä
Hyvinvointialueen esitys on kerännyt kritiikkiä myös esimerkiksi pohjoisesta Keski-Suomesta, Pihtiputaalta ja Karstulasta.
Hyvinvointialue esittää, että Pihtiputaan ja Karstulan terveysasemat suljettaisiin väliaikaisesti syyskuun ja joulukuun väliseksi ajaksi. Palvelut keskitettäisiin korvaaviin toimipisteisiin.
Pihtiputaan kunnanjohtajan Ari Kinnusen mukaan kunta aikoo käyttää kaikkia laillisia muutoksenhakukeinoja, mikäli hyvinvointialueen esitykset etenevät.
– Jos ajatellaan hyvinvointialueen omiakin tavoitteita, että keskisuomalaisten kokemus hyvinvoinnista ja terveydestä olisi maan kärkeä, niin kyllä tällä nyt on lähinnä aiheutettu epävarmuutta niin asukkaille kuin henkilöstölle ja yrityksille, Kinnunen sanoo.
Myös Karstulan kunta julkaisi perjantaina kannanoton, jossa kunnanjohtaja Pekka Kanervio kertoo myös Karstulan valmistautuvan muutoksenhakuun, jos esitykset etenevät.
Hyvinvointialuejohtaja sanoo, että ymmärtää kritiikin, joka asiasta on herännyt.
– Ymmärrän hyvin inhimillisen puolen asiassa. Olemme tuottaneet palveluita laajasti koko maakunnassa, ja kun joudumme taloudellisista syistä tekemään tilapäisiä sulkuja, niin se kirpaisee, Tollet sanoo.
Aluehallitus käsittelee esitystä säästötoimista ensi tiistaina 27. toukokuuta.
Videolta voi katsoa, millaisilla toimilla Keski-Suomen hyvinvointialue aikoi kohentaa talouttaan vuonna 2024: