Kärkölässä Lahden lähellä ihmiset joutuvat keittämään juomavetensä. Vedensaannin ongelmat ovat jatkuneet jo toista päivää.
Kärkölässä on noin 3 000 asukasta.
Tänään saatujen vesinäytteiden alustavien tulosten perusteella talousveden käyttökielto puretaan, mutta alueelle on asetettu veden keittokehotus.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vettä voi käyttää ruoanvalmistuksessa ja juomana vain keitettynä.
Vedessä voi ilmetä värjäytymistä tai sameutta, joka poistuu vettä juoksuttamalla.
Kärkölän kunta asetti vesijohtoveden käyttökieltoon eilen torstaina.
Yle uutisoi aiemmin, että kärköläläiset ovat kärsineet ruskeaksi värjäytyneestä hanavedestä jo pidempään. Kunnan mukaan toistuvien ongelmien taustalla on reilun vuoden takainen tulipalo Kärkölän vesitornissa.
Lopullisia tuloksia vedestä odotetaan huomenna tai viikonlopun aikana.
Kärkölässä jaetaan juomavettä nyt vedenjakelupisteillä.
Kärköläläinen Ritva Aksola kertoo videolla, miten hän on varautunut vedenjakelun häiriöihin.