Kärkölän valtuuston on määrä päättää tänään uuden alavesisäiliön rakentamisesta. Vesisäiliöön varastoidaan vettä, mutta sillä voi myös säädellä vedenpainetta vesijohtoverkossa sähkökatkonkin aikana. Säiliöt tuhoutuivat Kärkölän Kukonmäen vesitornin tulopalossa vajaa puolitoista vuotta sitten.
Valtuustolle esitetään, että se myöntää maanalaisen alavesisäiliön rakentamiseen 750 000 euron lisämäärärahan. Sen käyttövalmiiksi saamisessa kestäisi kunnan teknisen johtajan Niina Varjon arvion mukaan puolisen vuotta.
Kärkölässä oli viime viikolla putkirikko, joka aiheutti virtaussuuntien muutoksen vesijohtoverkossa. Vesijohtovesi värjäytyi paikoin ruskeaksi putkistosta huuhtoutuneen mangaanin takia. Varjo kertoi, että ongelman korjaaminen oli vaikeaa ilman painesäiliöitä.
Koska asukkailla havaittiin samoihin aikoihin tavallista enemmän vatsaoireita, ympäristöterveysviranomainen määräsi varotoimena kuntaan vedenkäyttökiellon. Vesinäytteiden mukaan vesi täytti laatuvaatimukset, joten käyttökielto purettiin perjantaina, ja nyt vettä voi taas juoda ja käyttää normaalisti.
Seuraa Päijät-Hämeen uutisia Yle Areenassa ja Ylen verkossa.