Norjalaishiihtäjä Therese Johaug ei jatka kilpauraansa, eikä näin kilpaile ensi vuonna Italian talviolympialaisissa. Johaug kertoo päätöksestään Instagramissa. Aiheesta ovat uutisoineet muun muassa NRK.
Hän sanoo Instagramissa rakastavansa edelleen hiihtämistä, mutta haluaa viettää enemmän aikaa perheensä kanssa. Hän kiittelee vuolaasti perhettään tuesta. Hän sanoo jatkossa kannustavansa maajoukkuetta ladun varrella kohti olympialaisia.
Johaug palasi kilpaladuille viime vuonna parin vuoden tauon jälkeen, koska hän halusi voittaa maailmanmestaruuden Norjassa Trondheimin MM-kisoissa.
Kulta jäi haaveeksi, ja 36-vuotias Johaug on sen jälkeen empinyt jatkaako uraansa vai ei. Huhtikuussa Johaug kertoi Norjan Hiihtoliiton tiedotteessa tarvitsevansa enemmän aikaa lopullisen päätöksen tekemiseen.
MM-kisojen aikaan maaliskuussa hän muotoili uran jatkon olevan hyvin epätodennäköistä. Tuolloin hän antoi uran jatkomahdollisuuksille yhden prosentin todennäköisyyden.
Johaug on maastohiihdon moninkertainen olympiavoittaja ja maailmanmestari.
Johaug haluaa olla täysipäiväinen äiti
Johaug piti myös maanantaina lehdistötilaisuuden. Hän perusteli lehdistötilaisuudessaan päätöstään niin, että oli kovin väsyneen oloinen pääsiäisen aikaan. Lopullisen päätöksen Johaug oli tehnyt omien sanojensa mukaan puolisentoista tai kaksi viikkoa sitten.
Johaug oli kokenut, että hänellä ei ole tarvittavaa viimeistä energiaa lähteä tähtäämään olympialaisiin. Johaug korosti, että hän haluaisi kuitenkin tehdä asiat 100-prosenttisesti. Johaug muistutti myös, millaisia uhrauksia uusi olympiaprojekti vaatisi koko perheen kannalta. Hän muisteli valmistautumistaan Trondheimin MM-kisoihin ja kuinka yritti välttää sairastumisen.
– Minua pelotti halata tytärtäni, Johaug muisteli viitaten nyt kaksivuotiaiseen Kristin-tyttäreen.
Vastaavaa hän ei enää halunnut kokea, vaikka Johaugin puoliso Nils Jakob Hoff liputtikin olympialaisiin jatkamisen puolesta.
– Ei ole ollut hyvä tunne, kun on ollut omantunnon tuskia. On väsynyt. On paljon kyyneleitä. Tunsin MM-kisoissa vähän näin tällä tavalla, koska en ollut nähnyt Kristiniä neljään tai viiteen viikkoon. Tuntui, että minusta tuli todella herkkä. Hiihtoladulla pitäisi kuitenkin olla täydessä iskussa henkisesti, jotta voi antaa parhaansa, Johaug avasi päätöstään.
NRK:n haastattelussa Johaug alleviivasikin, että tärkein syy hänen ratkaisulleen oli tahto olla jatkossa täysipäiväinen äiti. Johaug oli konsultoinut päätöstä tehdessään myös entistä norjalaista hiihtotähteä ja nykyistä Norjan naisten maajoukkueen valmentajaa Marit Björgeniä.
– Olen puhunut Maritin kanssa paljon. Hän on ollut hyvä sparraaja. Hän on tehnyt erittäin selväksi, että minun pitää kuunnella tunnetta vatsanpohjassani, Johaug selvitti lehdistötilaisuudessa.
Johaug kertoo edelleen kuitenkin suhtautuvansa intohimoisesti hiihtoon. Hän haluaa jatkossa auttaa omilla kokemuksillaan ja näkemyksillään nuorempia hiihtotoivoja.
– Toivon, että nuoremmat voisivat hyötyä kokemuksistani ja tiedoistani tulevaisuudessa. Tiedän kuitenkin, että ympäri Norjaa on uskomaton määrä kovia ja motivoituneita nuoria naisia, jotka voivat ottaa paikkani tulevaisuudessa, Johaug hehkutti.
Päivitetty kello 15.20. Lisätty Johaugin kommentit lehdistötilaisuudestaan.