Vantaan nykyisen kaupunginvaltuuston toimikausi loppuu tulevana viikonloppuna, mutta tänä iltana edessä on vielä yksi kokous.
Ylimääräisen kokouksen taustalla on 23 valtuutetun allekirjoittama huoli siitä, että Vantaan pikaraitiotiehankkeen kustannukset ovat karkaamassa käsistä.
Aloitteen alullepanija, kokoomuksen valtuutettu Paula Lehmuskallio kertoo kuulleensa, että kustannukset olisivat nousseet jo 200–300 miljoonaa euroa yli sen hinnan, josta kaupunginvaltuusto kaksi vuotta sitten päätti.
Kaupunginjohtaja Pekka Timonen on tietoinen erilaisista liikkeellä olevista huhuista. Hän kuitenkin vakuuttaa, että lopullinen tavoitekustannus on selvillä alkusyksystä ja tuodaan vielä uuden valtuuston hyväksyttäväksi ennen rakennustöiden aloittamista.
Lopullista tarkkaa hintaa ei siis ole vielä olemassa. Tämä johtuu Timosen mukaan siitä, että allianssimallilla toteuttava hanke on vielä kehitysvaiheessa, jolloin myös hankkeen kokonaishinta elää koko ajan. Kaikkia allianssin osapuolia sitova tavoitekustannus sovitaan kehitysvaiheen lopussa, eli tulevana syksynä.
Timosen mukaan kokonaishinta ei tule merkittävästi poikkeamaan siitä, minkä valtuusto kaksi vuotta sitten ratikkahankeesta päättäessään hyväksyi.
– Edelleen ajatuksena on, että hinta on mittaluokaltaan samaa luokkaa kuin aiemmat kustannusarviot. Toki esimerkiksi kustannustason nousut arvioidaan, sillä alkuperäinen hinta on laskettu vuonna 2023.
Raitiotiehankkeen viimeisin hinta-arvio on viime vuodelta, jolloin hinnaksi arvioitiin 647 miljoonaa euroa, josta Vantaan kaupungin osuus olisi 436 miljoonaa.
Toki tämäkin arvio on paisunut vuodesta 2023, jolloin kokonaishinnaksi arvioitiin 606 miljoonaa.
Joukko valtuutettuja haluaa keskeyttää koko hankkeen
Ylimääräiseen ratikkakokoukseen johtaneen valtuustoaloitteen allekirjoitti Lehmuskallion lisäksi viisi muuta kokoomuslaista, lähes koko perussuomalaisten valtuustoryhmä sekä seitsemän pienempien ryhmien valtuutettua.
Lehmuskallion mukaan Vantaan taloustilanne on heikentynyt niin paljon, että nyt koko hanke tulee keskeyttää ainakin kolmeksi vuodeksi ja tarkastella sitten uudestaan kaupungin taloustilanteeseen peilaten.
Mahdollisen äänestyksen läpimenoon tarvitaan vähintään 34 valtuutettua, sillä Vantaan kaupunginvaltuustossa on 67 jäsentä.
SDP, vihreät ja vasemmisto kannattavat ratikkaa, ja muut ryhmät sekä kokoomuksesta noin kolmannes on keskeyttämisen kannalla. Käytännössä siis lähes kaikki loput 12 kokoomuslaista pitäisi houkutella äänestämään keskeyttämisen puolesta.
Mikään ei viittaa siihen, että näin tulisi tapahtumaan.
Nykyisen valtuuston viimeinen kokous jäänee siis tiedonanniksi ja katsaukseksi kaupungin historian suurimman investoinnin tilanteesta.
Tällaiselle tiedottamiselle on toki aina olemassa perusteet, minkä kaupunginjohtaja Timonenkin surutta myöntää.
– Vanha viisaus on, että liikaa ei voi koskaan viestiä. Varmaan tämänkin kokouksen pohjalta viestintää tullaan vielä vahvistamaan.