Iso vihreän polttoaineen tuotantolaitos jääkin rakentamatta Simoon

E-tehdas suunnitteli vihreän sähkön jalostuslaitosta, jossa oli tarkoitus tuottaa vetyä ja edelleen erilaisia polttoaineita. Hanke kaatui muun muassa biopohjaisen hiilidioksidin heikkoon saatavuuteen.

Simon Karsikko, kuvaaja kunnanjohtaja Vivi Marttila.
Vedyn tuotantoa kaavailtiin Simoon Karsikon teollisuusalueelle. Kuva: Simon kunta / Vivi Marttila

Suomalainen sähkönjalostusyhtiö E-tehdas on päättänyt luopua isosta teollisuuslaitoksesta, jossa olisi tuotettu vetyä uusiutuvalla sähköllä Simon Karsikossa.

Vedystä olisi tuotettu biopohjaisen hiilidioksidin kanssa erilaisia polttoaineita meri- ja lentoliikenteeseen sekä raaka-aineita kemian teollisuuteen.

Simon kunnan kanssa tehdyn sopimuksen mukaan selvityksessä olivat mukana myös teollisen kokoluokan akkuvarasto sekä sivutuotteena syntyvän lämmön hyödyntäminen.

E-tehtaan mukaan hanke kaatui kahteen isoon puutteeseen: lopputuotteiden markkinoihin ja raaka-aineen saatavuuteen.

Yhtiö arvioi, että tällaisten tuotteiden kysyntä ja biopohjaisen hiilidioksidin tarjonta eivät ole vielä moneen vuoteen riittävällä tasolla, jotta Karsikkoon kannattaisi rakentaa tällaista yksikköä.

Laitos olisi sijoittunut Karsikon teollisuusalueelle. Ensimmäinen vaihe olisi valmistunut aikataulun mukaan vuonna 2030, ja siihen olisi tarvittu satojen miljoonien eurojen rahoitus.

Lapissa on kaavailuissa vetytuotantoa myös Torniossa, Kemissä ja Ranualla.