Asuntorakennuttaja Lakean asukkaat pyytävät valtiota poikkeuksellisen kriisin ratkaisijaksi: ”Tämä on hätähuuto”

Konkurssiuhan alla olevien taloyhtiöiden asukkaat vetoavat valtioneuvostoon. Yksi kansanedustaja on myös tehnyt kirjallisen kysymyksen ja vaatii valtiolta väliintuloa.

Lakean kerrostalo. Etualalla autokatos.
Yksi Lakean omistamista kerrostaloista on Seinäjoen asuntomessualueella. Kuva: Pasi Takkunen / Yle

Talousvaikeuksiin ajautuneen asuntorakennuttaja Lakean omaksi-asukkaat vetoavat valtiovaltaan ennennäkemättömän asuntokriisin ratkaisemiseksi.

He ovat lähettäneet yhteisen vetoomuksen valtioneuvostolle viime viikolla. Vetoomuksen on allekirjoittanut kaksi henkilöä ”omaksi-asumismallin asukkaiden puolesta”.

Asukkaiden Whatsapp-ryhmässä on 260 ihmistä, jotka ovat tietoisia vetoomuksesta ja heillä on asiasta yhteinen tahto.

Mukana vetoomuksessa on myös kuopiolainen Silja Laituri.

– Tavoitteena on, että emme menettäisi kotejamme, sanoo Laituri.

Vetoomuksen mukaan omaksi-asumismallissa on perustavanlaatuinen valuvika, joka on toiminut valtion siunauksella.

Asukkaiden mukaan kyseessä on hätähuuto sen puolesta, että valtion täytyy ottaa vastuuta tilanteesta.

Valtion korjausohjelma

Vetoomuksen keskeinen sanoma on se, että Lakean omaksi-mallissa on vika, johon myöskään valtion organisaatiot eivät ole puuttuneet riittävän ajoissa.

Omaksi-malli on luotu yhteistyössä valtion Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAn (nykyinen Varke) kanssa. Myös Kuntarahoitus on ollut merkittävässä roolissa mallin siunaamisessa ja rahoittamisessa.

– Perätään etenkin Kuntarahoituksen vastuuta tässä. Valvonta on sakannut pahasti, sanoo Laituri.

Vetoomuksessa pyydetään valtiota perustamaan kriisiryhmä ja käynnistämään korjausohjelma. Sen tehtävänä olisi pysäyttää akuutti konkurssiuhka, sekä valmistella ratkaisu tilanteen vakauttamiseksi. Omaksi-mallin rakenteelliset viat pitäisi korjata tai ajaa koko malli alas niin, että asukkaiden asema pystyttäisiin silti turvaamaan.

Asukkaat toivovat valtioneuvoston periaatepäätöstä ja valtion eri tahojen yhteistoimintaa asian ratkaisemiseksi.

Yrityssaneeraus toiveissa

Lakean taloyhtiökriisistä on tehty myös kirjallinen kysymys. Keskisuomalainen kansanedustaja Riitta Mäkinen (sd.) on jättänyt kirjallisen kysymyksen Lakean taloyhtiöiden konkurssiuhkaa koskien: ”Tilanne on ennennäkemätön ja vaatii valtiolta väliintuloa”.

Lakea on tänään tiedottanut hakeutuneensa yrityssaneeraukseen.

Ylen haastattelema nimettömänä pysyttelevä henkilö pitää saneeraukseen hakeutumista hyvänä asiana, mutta silti valtion väliintulo on edelleen ajankohtainen. Asukkaiden huoli ei ole poistunut, mutta saneeraus ”antaisi yhtiölle aikaa tehdä toimenpiteitä”.

– Olemme keskustelleet ratkaisuista whatsapp-ryhmässä. Jos nyt ainakin omaksi-maksut kertyisivät, kuten ennenkin tai sitten jos muutetaan pois, saataisiin rahamme takaisin, toivoo Silja Laituri.

Asukkaat toivovat myös, että omistajakunnat osallistuvat yhtiön pelastusoperaatioon.