Pieksämäen kaupunki on halukas ostamaan liikuntahallin Tuohex Oy:lta.
Tuohex tarjosi hallia kaupungille 4,5 miljoonan euron hintaan toukokuun alussa. Kaupunginhallitus esittää, että Pieksämäki tekee hallista 4,2 miljoonan euron vastatarjouksen.
Kaupunki on laatinut ehdotuksensa siten, että myyjällä olisi mahdollisuudet hyväksyä se.
Tuohex kaupitteli hallia kaupungille jo vuonna 2023, jolloin hinta oli 4,9 miljoonaa euroa. Kaupunki tarjosi 2,5 miljoonaa euroa, eikä yritys lähtenyt hintaneuvotteluihin.
Pieksämäen kaupungilla on sopimus Tuohexin kanssa koululaisliikunnan järjestämisestä. Sopimuskautta on jäljellä vielä kahdeksan vuotta.
Nykyinen järjestely on kaupungille edullinen, mutta ei anna urheiluseuroille mahdollisuutta käyttää hallia.
Hallin ostamisen arvioidaan lisäävän kaupungin kustannuksia noin 250 000 euroa vuodessa.
Hallin vaikea historia
Hallin toimintaa pyörittänyt Bola Liikunta- ja Hyvinvointikeskus hakeutui konkurssiin viime syksynä. Samalla se päätti kaiken toimintansa hallissa.
Pieksämäkeläinen salibandyjoukkue Pisaba joutui vuodenvaihteessa pelaamaan ottelunsa muualla yli kuukauden ajan. Pieksämäellä ei ole muita halleja, jotka olisivat riittävän suuria joukkueen tarpeisiin.
Viime vuoden lopussa Tuohex haastoi Bolan oikeuteen muun muassa vuokrasaatavien vuoksi.
Syksyllä 2021 valmistunut liikuntahalli on ollut vaikeuksissa koko taipaleensa ajan. Hallivuokrat ovat olleet paikallisille urheiluseuroille liian suuria, vaikka tuntihintoja alennettiin kymmenillä euroilla.