Tuore sääntölinja kuohuttaa Superpesiksessä – Juha Puhtimäelle se on jopa punainen vaate

Pesäpallon tähtipelaajat toivovat, että tuomarit käyttäisivät pelisilmää otteluissa. Pesäpalloliiton tuomaripäällikkö Joona Tervosen mukaan sääntö on lyhentänyt vuoronvaihtoja.

Kuvakombo Juha Puhtimäestä ja Tuomas Jussilasta.
Tuomas Jussila ja Juha Puhtimäki eivät ole iloisia tämän kauden linjauksesta vuoronvaihtoihin liittyen. Kuva: Tomi Hänninen

Pesäpallon uusi vuoronvaihtolinjaus konkretisoitui karulla tavalla sunnuntaina, kun Vimpelin Veto kukisti Kempeleen Kirin miesten Superpesiksessä.

Ottelun ratkaissut kotiutuslyöntikilpailu alkoi Kirin osalta hämmentävällä tavalla, kun ensimmäinen kotiuttaja Tuomas Jussila ja etenijä Perttu Olli eivät olleet valmiina ensimmäisiin syöttöihin. Kumpikin tulistui ja Olli sai protestoinnistaan keltaisen kortin.

Tuomari oli jo antanut syöttöluvan Vimpelin lukkari Teemu Kinnuselle, sillä edellisen vuoron päättymisestä oli kulunut yli minuutin verran. Mailansa hetkellisesti tilanteessa hukannut Jussila olisi odottanut tuomareilta pelisilmää, sillä kotiutuslyöntikilpailu on taktisesti hyvin erityylinen kuin normaali vuoropari.

– Olihan se melko koominen ja meikäläisen uralla aivan ennennäkemätön tilanne, Jussila kertoo Yle Urheilulle.

Sääntö on ollut aina voimassa, mutta Superpesis kertoi valvovansa tällä kaudella tarkemmin minuutin aikarajaa. Jussila ymmärtää tavoitteen pelin nopeuttamisesta, mutta toivoo, etteivät tuomarit vahtaisi vuoronvaihtoa sekuntien tarkkuudella ottelun ratkaisevassa kotiutuslyöntikilpailussa.

– Kyseessä on täysin uusi ja eri peli, jossa on eri taktiikka. Haluaisin, että tuomarit käyttäisivät pelisilmää, Jussila sanoo.

– Tämä sääntö luo enemmän kiirettä kuin palvelee lajia. Tämä on henkilökohtainen mielipiteeni. Toki puollan, että jonkinlainen raami pitää olla. Se varmaan riittäisi, että aika olisi edes puoli minuuttia pidempi.

Tuomas Jussila ottaa pallon kiinni.
Tuomas Jussila on suuressa roolissa Kempeleen Kirissä. Kuva: Tomi Hänninen/Chilipictures

Punainen vaate

Ykköspesiksessä pelaavan Puna-Mustien lukkari Juha Puhtimäki pitää sääntöä itsessään hyvänä. Hän kokee tärkeänä, etteivät vuoronvaihdot veny kahteen saatikka kolmeen minuuttiin.

Toteutus ei ole kuitenkaan Puhtimäen mieleen. Hän kritisoi Jussilan tavoin, että tuomareilta on viety oikeus käyttää pelisilmää.

– Se sotii todella paljon ajatusmaailmaani vastaan, koska pelissä on kuitenkin muuttujia, jotka aiheuttavat välillä 15 sekunnin haitarin, mutta ei sen enempää. Nyt sitä ollaan kitkemässä pois siksi, että näin sen pitää mennä. Tämä on minulle punainen vaate tällä hetkellä, Puhtimäki puhisee.

Juha Puhtimäki syöttämässä.
Kolme Suomen mestaruutta saavuttanut Puhtimäki siirtyi täksi kaudeksi Puna-Mustien riveihin. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Puhtimäki ymmärtää tarkoituksen pelitapahtuman nopeuttamisesta ja hän kokee olevansa yksi isoimpia pelin viihdyttävyyden puolestapuhujia.

– Tästä asiasta ei pidä syyttää tuomareita, vaan tämä menee ylemmäs. Heidän pitäisi ehkä pikkuisen nöyrtyä ja katsoa peiliin, että onko tämä nyt linjattu ja päätetty oikein.

Meneekö pelaajilla ”kuppi nurin”?

Sekä Jussila että Puhtimäki nostavat esiin, että sääntölinjauksen vaikutukset voivat olla jopa päinvastaisia. Jo nyt on nähty, että vuoron alussa joukkue on voinut asettaa lyöntijärjestyksen loppupään pelaajia nostamaan koppia siksi aikaa, että kärkipelaajat ovat valmiita.

– Mielestäni tässä ei tarkoitus kohtaa niin sanotusti todellisuutta. Tällä systeemillä vuoronvaihdot kestävät jopa pidempään, Jussila sanoo.

– Jos joukkueilla menee oikeasti kuppi nurin tuon asian kanssa, minkä suhteen ollaan todennäköisesti jo aika lähellä, niin pelaajat ja pelinjohtajat voivat alkaa sopimaan asioita, Puhtimäki sanoo ja viittaa esimerkiksi lukkarin tahalliseen viivyttelyyn syöttöluvasta huolimatta.

Juha Puhtimäki hymyilee.
Juha Puhtimäki on valittu kertaalleen Vuoden pesäpalloilijaksi. Kuva: Tomi Hänninen/Chilipictures

Puolesta ja vastaan

Pesäpalloliiton tuomaripäällikkö Joona Tervonen sanoo käyneensä asiasta keskusteluja pelinjohtajien ja tuomareiden kanssa. Asiasta on tullut niin hyvää kuin huonoakin palautetta.

– Pelinjohtajille huoli syntyy siitä, että pelaajat tuntevat kiireen tunnetta. Osa on myös sanonut pitävänsä, että asiaan on tullut ryhtiliikettä ja vuoronvaihdot ovat dynaamisempia, Tervonen sanoo.

Tervonen kertoo mitanneensa vuoronvaihtoja miesten ja naisten Superpesiksessä sekä miesten Ykköspesiksen kaikista toukokuun otteluista. Hän vertasi tuloksia tiettyjen seurojen vuoden 2024 lukuihin ja sai tulokseksi, että vuoronvaihto on lyhentynyt keskimäärin kymmenellä sekunnilla.

– Nyt kun dataa on kerätty, niin seuraavaksi sitä puretaan ajan kanssa ja tarkastellaan mahdollisimman monesta näkökulmasta. Se on sitten eri keskustelu, milloin mahdollisia linjauksia tai pelisääntömuutoksia tehdään, Tervonen toteaa.

Kempeleen Kiri tuulettaa.
Pelaajat ovat kokeneet, että minuutti on liian vähän vuoronvaihtoon. Tämä korostuu erityisesti niissä tilanteissa, joissa joukkueen koppari kuuluu kärkietenijöihin. Kuva: Tomi Hänninen/Chilipictures

Turvallisuus edellä

Tuomarin pelisilmästä käytävään keskusteluun Tervonen toteaa ytimekkäästi, että pelisilmä ja säännöt sotivat toisiaan vastaan, ja tuomareiden tehtävä on valvoa ottelun sääntömääräistä kulkua.

Tervonen kuitenkin myöntää, että jatkon suhteen yksi mahdollisesti tarkasteltava asia on pelaajien kopittelu ennen ja jälkeen tiukentuneen linjauksen.

– Välistäjätön käyttäminen voi olla yksi asia, mitä pitää tarkastella tässä kokonaisuudessa.

Tiukentuneen linjauksen takia Ylen haastattelemat pelaajat olivat myös huolissaan keskikesän lämpimistä säistä ja sen vaikutuksesta energiankulutukseen. Tervonen toteaa, että kuumilla säillä tuomarit voivat ottaa käyttöön molempien jaksojen puolivälissä kahden minuutin tauon.

– Siinä taataan riittävää nestettä ja näin pois päin. Kyllä tässä pitää muistaa, että haluamme viedä tätä juttua turvallisuus edellä. Ei ole toivetta, että kukaan loukkaantuu tällaisen takia, Tervonen kuittaa.