Orpo tuurasi Stubbia Nato-maiden kokouksessa Vilnassa

Tanska muistutti Venäjän olevan uhka muillekin kuin Ukrainalle.

Petteri Orpo kokouksessa.
Pääministeri Petteri Orpo ja Tanskan pääministeri Mette Frederiksen osallistuivat Liettuassa Naton huippukokousta valmistelevaan kokoukseen. Kuva: Lauri Heikkinen / Valtioneuvoston kanslia

Naton itäreunan maat vakuuttavat, että Ukrainaa tuetaan jatkossakin. Ne sitoutuvat myös nostamaan puolustusbudjettejaan ja toivovat samaa kaikilta Nato-mailta.

Vilnassa kokoontui yhdeksän Itä-Euroopan maata ja Pohjoismaat. Paikalla oli myös Naton pääsihteeri Mark Rutte ja Ukrainan presidentti Volodymir Zelenskyi.

Suomea kokouksessa edusti pääministeri Petteri Orpo (kok.). Orpo sijaisti kokouksessa tasavallan presidentti Alexander Stubbia, joka isännöi maanantaina Suomessa vierailevaa Ruotsin kuningasparia.

Ukraina ja Venäjä yrittävät jälleen neuvotella rauhasta, tällä kertaa lyhyessä tapaamisessa Turkissa. Zelenskyi kertoi tiedotustilaisuudessa lyhyesti maiden vaihtaneen dokumentteja, mutta ei mennyt yksityikohtiin.

Zelenskyi mainitsi myös Ukrainan eilisesti iskusta Venäjän lentotukikohtiin. ”Hämähäkinverkko” oli Zelenskyin mukaan mallisesimerkki uudesta sodankäynnistä.

Tanskan pääministeri Mette Frederiksen muistutti Venäjän olevan uhka myös muille ja viittasi Tanskan tiedustelupalvelun tietoihin, joiden mukaan Venäjä valmistautuu sotimaan Nato-maita vastaan muutaman vuoden sisällä.

Kokous valmisteli Naton huippukokousta, joka pidetään Haagissa juhannuksen jälkeen. Tärkein tavoite on sopia puolustusmenojen nostosta.

Kokouksen isäntämaa Liettua käyttää tänä vuonna puolustusmenoihin neljä ja ensi vuonna viisi prosenttia bruttokansantuotteestaan. Yhdysvallat on vaatinut Naton nostavat menot viiteen prosenttiin. Budjetti jakautuisi tiukasti puolustukseen käytettäviin 3,5 prosenttiin ja löyhemmin turvallisuuteen liittyviin 1,5 prosenttiin.