Naivistisen taiteen arvostus on kasvanut Suomessa viime vuosina. Tänä kesänä Naivistit Iittalassa -näyttelyssä on mukana 50 eri taiteilijaa, joista 10 on uusia nimiä.
Naivisteja viimeistä kesää kuratoivan Veikko Halmetojan mukaan nykytaiteen kentällä arvostetaan entistä enemmän myös vilpittömyyttä kaiken ironian rinnalla.
Nykytaiteen tekijät kiinnostuneet naivismista
– Nykytaiteen kentälle on tullut naivistista ilmaisua. Kuvataiteilijat, jotka toimivat nykytaiteen kentällä laajemmin, ovat kiinnostuneita Iittalan näyttelystä, Halmetoja kertoo.
Tänäkin vuonna moni näyttelyyn hakeutuneista on valmistunut Kuvataideakatemiasta taiteen maisteriksi. Esimerkiksi kuvanveistäjä Tyko Elo on mukana uutena tekijänä.
Yli 500 teoksen joukossa on maalauksia, veistoksia, grafiikkaa ja tuftaustöitä – mukana on monia eri tekniikoita ja tyylejä. Tänä vuonna näyttelystä puuttuvat valokuvat.
– Osa tekijöistä on ammattilaisia, osa koulutettuja, itseoppineita ja harrastajia. Emme luo raja-aitoja taiteilijoiden välille, emmekä erittele, mikä on heidän lähtökohtansa, kunhan teokset ovat hyviä, Veikko Halmetoja painottaa.
Iittalasta ostetaan satoja teoksia uusiin koteihin
Iittalan kesänäyttely on tätä nykyä myös suosittu taideostosten kohde. Teoksia löytyy laajassa hintahaarukassa: esimerkiksi grafiikkaa saa 60 eurolla, maalauksia parilla sadalla eurolla.
– Meillä on kaupan hyvin monen hintaisia ja erilaisia teoksia, sanoo Naivistit Iittalassa -säätiön toiminnanjohtaja Ulla Heinonen.
Tälläkin kertaa pari päivää ennen virallisia avajaisia naivistisen taiteen ostajat pääsivät ennakkoon varaamaan itselleen mieluisan teoksen. Kesän aikana sadat teokset päätyvät uusille omistajille.
– Kaikkiaan täällä on noin 800–900 teosta, jos laskemme mukaan myös grafiikan. Täältä lähtee tänä kesänä toivottavasti 500–600 teosta uusiin koteihin, Heinonen arvioi.
Kissakuvat täyttävät kolme huonetta
Näyttelyn teemana on tänä kesänä Kaltevalla pinnalla. Kävijöitä odotetaan tuhansittain. Viime kesänä näyttely houkutteli paikalle ennätykselliset 22 000 taiteen ystävää.
Näyttelyn suosio on kasvanut jatkuvasti, nyt se on Suomen kesänäyttelyiden listalla kakkossijalla.
Kesän erikoisuus on kolmen peräkkäisen huoneen kokonaisuus, jossa seinät ovat täynnä kissa-aiheisia teoksia. Kaltevalla pinnalla teema poiki kissa-aiheisia tauluja satakunta.
– Kissa on klassinen naivistisen taiteen aihe, mutta nyt niitä on erityisen paljon, Halmetoja naurahtaa.
Heinäkuu on näyttelyn vilkkain kuukausi, jolloin noin 10 000 kävijää täyttää Puukoulun tilat. Näyttelyssä käy perheitä, koululaisryhmiä, eläkeläisiä sekä taiteen harrastajia.
– Naivismi kiinnostaa kaikenlaisia ihmisiä. Meillä käy noin pari tuhatta alle 18-vuotiasta nuorta tai lasta. Täällä käy yhtä lailla sekä miehiä että naisia, Ulla Heinonen tiivistää.