Naisleijonien hyökkääjän Viivi Vainikan siirto Ruotsin naisten jääkiekkoliigassa kariutui viime hetkillä yllättävällä tavalla.
Vainikka, 23, on edustanut Luulajaa kaudesta 2020–21 ja voittanut neljä SDHL:n mestaruutta.
Päättyneellä kaudella Vainikka takoi 36 runkosarjapelissä tehot 18+26=44. Lopulta Luulajan mestaruusputki kuitenkin katkesi, kun Frölunda oli parempi finaalisarjassa.
Göteborgs-Posten uutisoi, että Vainikan oli määrä siirtyä ensi kaudeksi mestariseura Frölundaan.
Frölunda ja Vainikka olivat jo sopineet siirrosta, mutta Vainikalla oli mediatietojen mukaan vielä yksi vaatimus. Vainikka olisi halunnut Frölundaan myös puolisonsa Anna Anderssonin.
21-vuotias Andersson pelasi viime kaudella Luulajan puolustajana eli Vainikan joukkuekaverina.
Frölunda ei halunnut tarjota sopimusta Anderssonille. Sen sijaan Brynäsille tällainen pakettisopimus kelpasi.
Niinpä Vainikka ja Andersson pelaavat ensi kaudella Brynäsissä, joka hävisi menneellä kaudella Frölundalle välierissä.
Naisleijonissa Vainikka on voittanut olympiapronssia ja neljä MM-mitalia. Tämän vuoden MM-kisoissa Vainikka pelasi vain kaksi ottelua, koska loukkaantui alkulohkon Kanada-ottelussa. Suomi nappasi kisoista pronssia.