Liikuntahallin kohtalo selviää vasta syksyllä – Pieksämäen valtuusto jätti ostotarjouksen pöydälle

Ensimmäistä kertaa kokoontunut valtuusto myönsi muun muassa Harjun koululle remonttirahat.

Pieksämäen Bola-halli.
Bolan toiminta liikuntahallissa päättyi viime syksynä. Kuva: Sari Ursin / Yle

Pieksämäen uusi valtuusto palautti Pieksämäen liikuntahallin ostamisen takaisin valmisteluun.

Hallin omistaja Tuohex Oy tarjosi hallia kaupungille 4,5 miljoonan euron hintaan toukokuun alussa. Kaupunginhallitus esitti valtuustolle, että Pieksämäki tekisi hallista 4,2 miljoonan euron vastatarjouksen.

Valtuusto päätti kuitenkin palauttaa asian uudelleen valmisteluun äänin 31–4.

Esityksen tehneen kokoomuksen Ville Kiiveri huomautti kokouksessa, että valtuustossa on paljon uusia jäseniä. Liikuntahalliin liittyvät kiemurat, eivät välttämättä ole valtuutetuille vielä niin tuttuja, että päätöksiä voisi harkitusti tehdä.

Hallin toimintaa pyörittänyt Bola Liikunta- ja Hyvinvointikeskus hakeutui konkurssiin viime syksynä. Samalla se päätti kaiken toimintansa hallissa.

Hyväksytyn esityksen mukaan päätös hallin ostamisesta tehdään ensi vuoden talousarvion yhteydessä syksyllä.

Valtuuston puheenjohtaja ei vaihtunut

Ensimmäistä kertaa kokoontunut uusi valtuusto valitsi myös valtuuston puheenjohtajiston, sekä jäsenet lautakuntiin ja kaupunginhallitukseen. Hyvin monista valinnoista äänestettiin ja kokous venyi yli seitsemäntuntiseksi

Kaupunginvaltuuston puheenjohtajana jatkaa odotetusti SDP:n Erkki Huupponen. Varapuheenjohtajiksi valittiin keskustan Henna Nenonen ja kokoomuksen Anna-Maria Kovanen.

Kaupunginhallituksen puheenjohtajasta pidetyn äänestyksen voitti Hanna Moilanen, joka edustaa sitoutumatonta Pieksämäen parhaaksi -ryhmää.

Moilanen kertoi valtuustolle olevansa yllättynyt valinnastaan ja toivoo alkavalle kaudelle parempaa yhteistyötä Pieksämäen valtuustoryhmien välillä sekä ryhmien sisällä.

Kaupunginhallituksen ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin keskustan Matti Kauhanen ja toiseksi varapuheenjohtajaksi SDP:n Tuula Kuronen.

Harjun koulu sai rempparahat

Samassa kokouksessa valtuusto hyväksyi Harjun koululle 300 000 euron lisämäärärahan koulun sisäilman parantamiseen.

Raha menee paineentasauslaitteisiin, ilmanpuhdistimiin, dekontaminaatiokäsittelyihin ja korjauksiin.

Vuosina 2023–2024 tiloissa tehtiin laaja sisäilmaremontti. Tiivistyskorjauksilla pyrittiin estämään epäpuhtauksien kulkeutuminen rakenteista sisäilmaan.

Remontin lopputulos ei ollut toivottu. Tarkastuskertomuksen mukaan ennen korjauksia oireili kuusi oppilasta, nyt heitä on 36. Koulussa on yhteensä 258 oppilasta.