Siilinjärven kunnan terveydensuojeluviranomainen on antanut juomaveden keittokehotuksen Koillis-Savoon. Syynä on Kotakylän vesiosuuskunnan vedestä löytynyt vähäinen määrä enterokokkibakteeria.
Kaikki juomavetenä ja ruuanlaitossa käytettävä talousvesi on keitettävä varotoimenpiteenä vähintään 5–10 minuutin ajan. Jäähdyttyään vesi on turvallista käyttää.
Peseytymiseen ja siivoukseen vettä voi käyttää normaalisti. Vedellä voi myös tiskata astiat, mutta ne on kuivattava huolellisesti ennen käyttöä.
Siilinjärven ympäristöterveyspalvelut on antanut kehotuksen varotoimenpiteenä omalle toimialueelleen Kaavin kirkonkylän vesi- ja viemärilaitoksen, Kotakylän vesiosuuskunnan, Kortteinen–Rasimäki vesiosuuskunnan sekä Luikonlahden vesiosuuskunnan sekä Tuusniemen kunnan vesilaitoksen ja Tuusniemen vesiosuuskunnan alueelle.
Kuopion Veden alueella keittokehotus koskee Muuruveden vedenjakelualuetta. Keittokehotus ei koske Kuopion Riistaveden taajaman aluetta toisin kuin Siilinjärven ympäristöterveyspalvelut tiedotti aikaisemmin.
Ympäristöterveyspalvelut täsmentää myös tietoja kolmen vesiosuuskunnan osalta.
Nousionmäen–Pelonniemen vesiosuuskunnan alueella keittokehotus koskee Kesämäen vedenjakelualuetta, Pieksänkosken vesiosuuskunnassa se koskee Ylä-Pieksän vedenjakelualuetta ja Karttulan vesiosuuskunnan alueella Vuorisalon vedenjakelualuetta.
Nämä alueet eivät kuulu Siilinjärven ympäristöterveyspalveluiden toimialueeseen, mutta se suosittelee vahvasti talousveden keittämistä myös näillä alueilla.
Vedenkeittokehotus ei koske myöskään Heinäveden Karvion, Varistaipaleen, Palokin, Kohmaniemen ja Takunniemen alueita, koska Tuusniemen puolelta tuleva vesi desinfioidaan Karvion puolelle tultaessa. Karvion verkostosta maanantaina otetussa näytteessä ei todettu enterokokkeja.
Verkostosta otettujen lisänäytteiden ensimmäiset tulokset saadaan torstain tai perjantain aikana.
Artikkelia on päivitetty 4.6.2025 kello 18.04 uusilla tiedoilla.
Artikkelia on päivitetty 4.6.2025 kello 16.20 uusilla tarkemmilla tiedoilla.