Pääministeri Petteri Orpon (kok.) mukaan on väärä suunta, jos presidentti Trump pyrkii keventämään Venäjän-vastaisia pakotteita.
Presidentti Donald Trumpin hallinto yrittää heikentää senaatin käsittelyyn tulevia Venäjän-vastaisia pakotteita, asiasta kertoo Wall Steet Journal sisäpiiritietojen perusteella.
Lehden mukaan hallinto on yrittänyt saada republikaanisenaattori Lindsey Grahamia keventämään tämän lakiesitystä pakotteista.
– Toivon, että Yhdysvallat laittaa sen mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman sellaisenaan eteenpäin, Orpo sanoo.
Pääministeri Orpo oli tänään toimittajien haastateltavana kokoomuksen puoluevaltuuston kokoontuessa Helsingissä.
Senaattori Lindsey Grahamin valmistelema paketti on Orpon mukaan erittäin vahva.
– Nyt pitäisi saada päätöksiä.
Pääministeri toivoo, että Yhdysvalloissa syntyy mahdollisimman nopeasti päätös pakotteista.
– Meidän pitää pakottaa Putin neuvottelupöytään, Orpo sanoo.
EU tekee Orpon mukaan osaltaan kaikkensa.
– Huippukokouksessa juhannuksen jälkeen käsittelemme näitä asioita.
Yhdysvallat suunnittelee asettavansa pakotteita muun muassa Venäjän keskeisille viranomaisille.
Viime viikkoina hallinnon edustajat ovat Wall Street Journalin mukaan olleet yhteydessä Grahamiin ja kehottaneet tätä muun muassa lisäämään esitykseen poikkeuksia sekä keventämään lakitekstin ilmaisuja.
Orpo puolusti puolustusmenojen nostamista
Pääministeri Petteri Orpo myös puolusti Helsingissä puolustusmenojen kasvattamista viiteen prosenttiin.
Vihreiden eduskuntaryhmän johtaja Oras Tynkkynen arvosteli tänään tapaa, jolla hallitus on sitoutumassa miljardiluokan menojen kasvattamiseen. Tynkkysen mukaan asiasta ei ole käyty parlamentaarista eli kaikkien eduskuntapuolueiden välistä keskustelua.
Pääministeri Orpo korosti hallituksen halunneen parlamentaarista keskustelua.
– Itse olen käynyt kaikkien eduskuntapuolueiden kanssa keskustelun pari–kolme viikkoa sitten.
Keskeiset valiokunnat eli puolustusasiainvaliokunta, ulkoasiainvaliokunta ja valtiovarainvaliokunta on Orpon mukaan informoitu.
Orpo kuitenkin huomautti, että teknisesti ottaen hallituksella on mandaatti tässä asiassa.
Naton huippukokous käsittelee asiaa Haagissa kesäkuun lopulla.
– Kun Nato-kokous on pidetty, tulen antamaan asiasta pääministerin ilmoituksen eduskunnalle, mikä antaa selkeän foorumin käydä parlamentaarinen keskustelu tästä kokonaisuudesta.
Muokattu 7.6.2025 kello 15.17 : Juttua täydennetty Orpon kommenteilla vihreiden Oras Tynkkysen kritiikkiin.