Kouvolan kaupunki ja lyhytvideopalvelu Tiktok tiivistävät yhteistyötään jo tänä kesänä.
Kaupunki valmistelee vierailua norjalaiseen Hamarin kaupunkiin, jossa Tiktok käynnisti datakeskuksensa vuoden 2023 lopulla. Toukokuun alussa Tiktok ilmoitti tulevansa Kouvolaan rakenteilla olevan datakeskuksen käyttäjäksi.
Kouvolan tekninen johtaja Hannu Tylli sanoo, että suunnitelmana on vierailla Tiktokin datakeskuksessa ja tavata Hamarin kaupungin edustajia.
– Tarkoituksena on jatkaa Kouvolassa aloitettuja neuvotteluja siitä, miten Tiktok ja Kouvola voisivat tehdä yhteistyötä, Tylli sanoo.
Tiktokin Suomen keskuksesta tulee yrityksen kolmas datakeskus Euroopassa.
Yrityksen Suomen yhteiskuntasuhteiden johtaja Christian Hannibal sanoi ensivierailullaan Kouvolassa toukokuussa, että Tiktok on kiinnostunut tukemaan datakeskuskaupungeissaan esimerkiksi koulutusta tai urheilua.
Kysyimme, mitä Norjassa, pääkaupunki Oslon pohjoispuolella sijaitsevassa Hamarissa tapahtui sen jälkeen, kun Tiktok tuli paikkakunnalle.
Yhteistyö vasta kehitteillä
Norjan Hamarissa Tiktokin ja kunnan välinen yhteistyö on vielä alkutekijöissään.
– Kulttuuriosastomme ja Tiktok keskustelevat jatkuvasti siitä, miten he voisivat osallistua esimerkiksi paikallisiin tapahtumiin tai konsertteihin. Emme ole vielä sopineet yksityiskohdista, johtaja Svein Frydenlund Hamarista kertoo Ylelle.
Frydenlund vastaa kaupungin yritys- ja kansainvälisistä yhteyksistä. Hamar on hieman yli 30 000 asukkaan paikkakunta reilun tunnin matkan päässä Oslosta.
Lisää datakeskusväkeä Hamariin
Hamarin laskujen mukaan Tiktokin datakeskus työllistää tällä hetkellä 210 työntekijää.
Tiktokin tarkoituksena on rakentaa Hamariin vielä kaksi konesalirakennusta nykyisen kolmen lisäksi. Sen jälkeen työntekijämäärä olisi 350.
Hannu Tyllin mukaan vastaavasta datakeskuksen laajentamisesta ei ole Kouvolassa keskusteltu.
Hamarissa datakeskuksen rakennukset ovat kolmekerroksisia ja pinta-alaltaan noin 6 000 neliötä. Työntekijät ovat muun muassa insinöörejä, sähköasentajia, kylmälaiteasentajia, vartijoita, siivoojia, työterveyshuollon ammattilaisia sekä paikallista johtoa.
Osa tehtävistä on rakentamisesta vastanneen Green Mountain -yhtiön sekä alihankkijoiden työpaikkoja. Ensimmäiset työntekijät palkattiin loppuvuodesta 2023 runsaat puoli vuotta sen jälkeen, kun Tiktok julkisti datakeskuksensa.
Kiivas keskustelu myös Norjassa
Tiktokin ilmoitus datakeskuksen perustamisesta Hamariin aiheutti kiivaan poliittisen keskustelun myös Norjassa alkuvuodesta 2023.
Sama koettiin toukokuun alussa Suomessa, kun Tiktokin kiinalainen alkuperä, tietoturvallisuus ja väitteet pimennossa tehdystä asian valmistelusta nousivat puheenaiheeksi etenkin silloisen elinkeinoministeri Wille Rydmanin suulla.
Norjassa muun muassa pelättiin runsaasti sähköä tarvitsevan datakeskuksen uhkaavan aseteollisuusyritys Nammon sähkön saantia ja ammusten tuotantoa. Tehdas sijaitsee Hamarin lähellä.
Keskusteluun osallistui myös norjalais-suomalaisen Nammon pääjohtaja Morten Brandtzæg. Hän kysyi kärjekkäästi julkisuudessa sähkön käytön tarpeisiin viitaten, kumpi on tärkeämpää: ammusten tuotanto nykyisessä maailmantilanteessa vai kissavideoiden varastoiminen datakeskukseen.
Keskustelu uutisoitiin useilla norjalaisilla ja suomalaisilla uutissivustoilla sekä muun muassa kansainvälisen talouslehden Financial Timesin verkkosivuilla.
Rohkaiseva viesti Kouvolalle
Svein Frydenlund sanoo, että Tiktokilla on iso merkitys paikkakunnalle. Suomen nopeimman väestökadon kanssa kamppailevan Kouvolan kannalta viesti on rohkaiseva.
– Hamar muuttuu vähitellen, koska olemme tavallaan hypänneet vihreän siirtymän junaan. Meillä on yksi uusi iso yritys, joka edistää alueellista kasvua, Frydenlund sanoo.
Jutussa on käytetty lähteenä myös Norjan yleisradioyhtiö NRK:n raportointia Tiktokin Hamarin datakeskuksesta.