Kanta-Hämeen hyvinvointialueen johtaja Olli Naukkarinen esittää aluehallitukselle, ettei Oma Häme hae tänä vuonna lisärahoitusta valtiolta.
Hyvinvointialuejohtajan näkemys on, että Oma Hämeen taloudellinen tilanne on parantunut. Tämän vuoden talousarvio on 28,4 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Talousarvio näyttää toteutuvan paremmin kuin aiemmin ennakoitiin, mutta arvioon liittyy epävarmuutta.
Olli Naukkarinen esittää maanantaina kokoontuvalle aluehallitukselle talousarvioraamin ja suunnittelukehyksen hyväksymistä. Talousarvioraami tarkoittaa suunnitelmaa siitä, paljonko rahaa käytetään ensi vuonna.
Oma Häme aikoo maksaa aiemmat alijäämät pois vuoden 2026 loppuun mennessä.
Aluehallitus harkitsee lisärahoituksen hakemista uudelleen, jos taloustilanne muuttuu vuoden 2026 talousarvion laadinnan yhteydessä. Uudelle aluevaltuustolle esiteltiin Oma Hämeen taloustilannetta torstaina valtuustoseminaarissa.
Edellinen aluevaltuusto on aiemmin päättänyt, että lisärahoitusta haetaan vain tarpeen mukaan, esimerkiksi ennakoimattomien menojen vuoksi. Tällä hetkellä toiminnan tulos on supistunut, ja talous on kääntynyt ylijäämäiseksi.