Ulkoasiainvaliokunta puoltaa jalkaväkimiinat kieltävästä Ottawan sopimuksesta irtautumista

Vasemmistoliiton Veronika Honkasalo jätti vastalauseen mietintöön. Eduskunnan täysistunnon on tarkoitus äänestää irtautumisesta ensi viikolla.

miinanraivaajat työssä Ukrainan rintamalla.
Miinanraivaajat työssään Harkovan alueella Ukrainassa maaliskuussa 2025. Kuva: Sergey Kozlov / EPA

Eduskunnan ulkoasiainvaliokunta puoltaa hallituksen esitystä jalkaväkimiinat kieltävästä Ottawan sopimuksesta irtautumisesta.

Ulkoasiainvaliokunta sai mietintönsä valmiiksi perjantaina.

Valiokunnan mukaan Suomen on arvioitava uudelleen sopimusperusteisia rajoitteita, jotka voivat heikentää sen kykyä puolustaa omaa aluettaan.

Valiokunta katsoo, että miinat ovat Suomelle puolustuksellinen ase, jota tarvitaan heikentyneessä turvallisuuspoliittisessa tilanteessa.

– Valiokunta painottaa, että Suomen tulee osoittaa konkreettisin toimin, että Suomi jatkossakin puolustaa moninkeskistä kansainvälistä sääntöpohjaista järjestelmää, valiokunnan puheenjohtaja Johannes Koskinen (sd.) kertoi tiedotustilaisuudessa.

Valiokunta ehdottaa lisäksi lausumaa, jonka mukaan irtisanoessaan Ottawan sopimuksen Suomi jatkaa vahvaa tukeaan humanitaariselle miinatoiminnalle, kuten miinanraivausta kriisialueilla.

”Vahvistaa Suomen turvallisuutta ja puolustuskykyä”

Valiokunnan varapuheenjohtaja Sofia Vikman (kok.) sanoi tiedotustilaisuudessa, että valiokunnan mukaan sopimuksesta irtautumiselle on selkeät perusteet.

Vikmanin mukaan se vahvistaa Suomen turvallisuutta ja puolustuskykyä.

– Jalkaväkimiinat tarvitaan, koska Venäjä muodostaa vakavan ja pitkäkestoisen uhan Euroopan ja Suomen turvallisuudelle.

Ulkoasianvaliokunnan jäsen Veronika Honkasalo vasemmistoliitosta jätti vastalauseen mietintöön.

– Suomi tällä päätöksellä antaa signaalin siitä, että kenties muut valtiot, autoritääriset valtiot mukaan lukien, lähtevät horjuttamaan kansainvälistä sopimusjärjestelmää.

Honkasalon mukaan valiokuntakäsittely oli myös liian kiireinen.