Valmistelussa oleva Häyhä-elokuva on saanut Suomen elokuvasäätiöltä kehitystukea.
Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Lapua 1976 -elokuvasta tuttu tuotantotiimi saa säätiöltä myönteisen päätöksen.
Ohjaaja ja käsikirjoittaja Toni Kurkimäki on päätöksestä helpottunut.
– Lasikatto on murrettu, risti peräseinään. Työvoitolta tämä tuntuu, Kurkimäki huokaisee.
Häyhä-elokuvalle rahaa hakenut Blankface oy sai kehitystukea 13 500 euroa.
– Se on tässä vaiheessa juuri se, mitä pyysimme. Mahdollinen tuotantotuki on sitten suuruudeltaan eri luokkaa.
Kurkimäen mukaan tuotantotuen katto on miljoonassa eurossa.
– Jos hommat etenevät kuten on ajateltu, olisi tuotantotuki meillä sadoissa tuhansissa. Tuki voisi sijoittua jopa lähellä tuota maksimisummaa.
Merkittävä signaali
Nyt saatua summaa merkittävämpänä Kurkimäki pitää annettua signaalia.
– Tämä on viesti monelle taholle: elokuvasäätiö on meidän projektissamme mukana, tähän elokuvaan uskotaan, meihin tekijöihin uskotaan.
Kurkimäen mukaan etenkin ulkomailta on tullut lukuisia kyselyitä siitä, onko elokuvasäätiö projektissa mukana.
– Nyt voi vastata, että on. Se voi avata patoja monessakin mielessä.
Parhaillaan Häyhä-elokuvan käsikirjoitusta käydään läpi. Ennen lopullisen käsikirjoituksen valmistumista elokuvan tarkkaa budjettia on mahdoton arvioida.
– Kun käsikirjoitus on valmis, näemme muun muassa kuvauspäivien määrän. Ennen sitä budjetista on vain aavistus. Joka tapauksessa budjetti on moninkertainen Lapua-elokuvaan verrattuna, Kurkimäki laskeskelee.
Ilman elokuvasäätiön tukea tehdyn Lapua-elokuvan budjetti oli lopulta noin 1,3 miljoonaa euroa.
Kaikkiaan Suomen elokuvasäätiö jakoi kesäkuussa noin neljä miljoonaa euroa kehittämis- ja tuotantotukea käsikirjoittamiseen, tuotantoon, elokuvateattereille sekä markkinointiin ja levitykseen.
Häyhä-elokuvan kuvaukset alkavat viimeistään talvella 2027. Ensi-iltansa elokuva saa suunnitelmien mukaan jo samana vuonna.