Kaskisissa puistoruokailu sai kiitosta – sivistysjohtaja toivoo jatkoa ensi kesälle

Kaskisten sivistysjohtaja Elina Virran mukaan kokeilu onnistui yli odotusten, ja ruokailulle toivotaan jatkoa myös ensi vuonna – mahdollisesti pidempänä jaksona.

Sausage soup being served with a latel.
Kaskisissa puistoruokailuun osallistui kahden viikon aikana päivittäin noin 50 lasta ja nuorta. (Kuvituskuva) Kuva: Veronica Kontopoulou / Yle

Kaksiviikkoinen puistoruokailukokeilu Kaskisissa on saanut sekä perheiltä että järjestäjiltä kiitosta.

Kahden viikon ajan keskustan torilla järjestetyssä puistoruokailussa lapset ja nuoret saivat maksutta lämpimän aterian. Ruokailuun osallistui päivittäin noin 50 lasta ja nuorta.

– Saimme todella paljon positiivista palautetta perheiltä. Monet olivat yllättyneitä ja iloisia, että tällainen järjestettiin, sivistysjohtaja Elina Virta kertoo.

Varautumista jopa suurempaan kävijämäärään

Kaupunki oli varautunut jopa 80 ruokailijaan päivässä, mutta todellinen määrä asettui noin viiteenkymmeneen.

Samaan aikaan kaupungissa järjestettiin myös koululaisten leirejä, joille osallistui paljon pieniä ekaluokkalaisia ja tokaluokkalaisia. Myös he kävivät puistoruokailussa.

– Ilahduttavaa oli, että ruokailuun osallistui myös yläasteikäisiä ja toisen asteen opiskelijoita, Virta sanoo.

Osa nuorista haki ruoan mukaansa, joskus vanhempien avustuksella.

– Take away -rasioita käytettiin, ja jos lapsi ei päässyt itse paikalle, huoltaja saattoi hakea ruoan kotiin.

Kaskisten kompakti koko helpottaa järjestämistä

Virran mukaan puistoruokailun järjestäminen on Kaskisissa erityisen helppoa, koska kaupungin asukkaat asuvat tiiviisti keskustan tuntumassa.

– Kaikilla on maksimissaan puolentoista kilometrin matka torille, usein vähemmänkin. Sijainti selittää osaltaan myös sen, miksi ruokailijoita oli niin paljon – on helppoa tulla kävellen tai pyörällä hakemaan ruoka, Virta toteaa.

Puistoruokailun tavoitteena oli auttaa lapsiperheitä etenkin alkukesällä, kun vanhemmat ovat töissä, mutta koululaiset jo lomalla.

– Kesäkuun viikot voivat olla perheille haastavia, kun lapset pitää ruokkia ja aikuiset ovat vielä töissä. Monet perheet kokivat puistoruokailun merkittävänä helpotuksena arjessa, Virta kertoo.

Tänä vuonna puistoruokailu järjestettiin kokeiluna kaupungin 240-vuotisjuhlavuoden kunniaksi, mutta Virta toivoo sille jatkoa.

– Tarkoitus on ehdottaa, että puistoruokailu järjestetään uudelleen ensi vuonna. Mielessä on myös, voisiko ruokailuaikaa jopa pidentää kahdesta viikosta kolmeen tai vaikka koko kesäkuun ajaksi, koska selvästi tarvetta oli, Virta summaa.